top of page

חוות "צברי אורלי" מביאה בשורה טעימה ובריאה

הצבר – צמח העתיד - עושה מהפכה במטבח !

צילום: שירה רז

חוות צברי אורלי, הסמוכה לדימונה, היא חוות גידול הצבר הגדולה בישראל ובמזרח התיכון.

בחווה נטועים מעל 1,100 דונם של זני פטנט, מפיתוח ישראלי, ב-6 צבעים מרהיבים. לצברי אורלי יש יחידת מחקר ופיתוח המיועדת לתחומי תעשיית המזון.

צילום: סימה להט

החווה מגשימה את חזונו של בן-גוריון להפרחת השממה, משתמשת במיליוני קוב של מים מושבים (ממוחזרים ומטוהרים) להשקיית המטע, ומפתחת זנים ייחודיים לפרי, שהוא סמל הישראלי החדש. בין טיול במצדה לשדה בוקר, תיירים מבית ומחוץ מוזמנים לעצור בחווה, לביקור ציוני ייחודי. מדי שנה מבקרים בחווה אלפי מטיילים, הנהנים מסיורים חקלאיים, טעימות של מוצרי מזון חדשניים שפותחו במקום, ומפעילויות רבות ומגוונות.

צילום: יח"צ

חוות צברי אורלי נתפסת כיום כמפעל חקלאי, המוביל בעולם בתחום. הוא ממוקם בנגב, ומספק מזון בריא וטעים כבסיס לתזונה איכותית יום יומית.

פיתוח זני הצבר הצבעוני האדום נתן לצרכנים "פרי-על", או כפי שמכונה ע"י התזונאים: סופר פוד. פריו האדום מכיל ערכים תזונתיים יוצאי דופן, וניתן לעשות בהם אין סוף שימושים עבור קהילת השפים, עבור טכנולוג המזון והטבח הביתי.

נועם בלום - האב המייסד, ושחר בלום - הבן, ממשיך הדרך (צילום: יח"צ)

במסיבת עיתונאים שהתקיימת בקפה לואיז ברמת החייל, אמר שחר:

"זהו עסק משפחתי. חקלאות הייטק במיטבה. 200 ק"מ שורות של צברים שגדלים טבעי, ללא ריסוס. הצבר האדום בריא במיוחד. נחשב לסופר פוד, כי הוא מכיל ויטמינים, מינרלים ואנטי-אוקסידנטים. הפירות עוברים הברשה ושטיפה כדי להתגבר על הקוצים.

צילום: סימה להט

האבקה מיוצרת מקליפת הצבר ומהפרי. תהליך ההפקה נעשה בייבוש בהקפאה (בדיוק כמו המזון שמיוצר עבור האסטרונאוטים), וללא חומרים משמרים. כך נשמרים כל הערכים התזונתיים של הפרי.

כדי לקבל אבקה איכותית ובריאה, עברה אבקת הצבר בדיקות מעבדה קשוחות, גם בישראל וגם באירופה. בקרוב נקבל אישור ל"מוצר אורגני".

לפי שעה האבקה נמכרת במחיר אטרקטיבי ובמכירה ישירה, ובעתיד – תגיע גם לרשתות המזון".

צילום: סימה להט

בצילום, בין פירות הצבר בצלחת - "מככבת" שקית שמכילה 20 גרם אבקת צבר, עשויה מ-300 גרם פרי.

יש להוסיף 150CC מים קרים, לערבל (רצוי בבלנדר מוט) וללגום. ניתן גם להוסיף אותה ליוגורט...

האבקה יכולה לשמש תחליף לפרי טרי עבור חיילים, לנוסעים לחו"ל... משקלה זניח, ויתרונותיה רבים ומשמעותיים".

לדברי נועם – מייסד החווה:

"הפסימיסטים בתקשורת חזו את סוף עידן החקלאות בישראל. ואני אומר שמי שחושב שבעוד 10 שנים, לא יצרכו ויאכלו מזון בריא – טועה!

בעידן "הטרום סטארטפ" היה לי חזון. ראיתי את הצבר כגידול עתידי. במזון ובחקלאות אין אפליקציות. זהו תהליך ארוך ומייגע של מו"פ (מחקר ופיתוח). אין מעלית להצלחה. רק מדרגות. אני אוטודידקט. 20 שנה אני מפתח זנים של צבר. רואה בכך ערך ציוני: להתיישב בארץ ולטעת בה עצי פרי. הצבר מסמל אותנו, את הישראלים. יש לו יכולת הישרדות מדהימה. קוצני מבחוץ, ומתוק מבפנים. למרות שהוא גדל באיזורים שחונים, הוא עסיסי, טעים ובריא.

חלומו של כל חקלאי הוא לגדל פרי טרי בעל חיי מדף ארוכים - בבחינת "לסגור את השד בתוך הבקבוק".

ערכנו השוואה בין ערכי התזונה של האבקה, מול הפרי הטרי, ומצאנו שהם זהים לחלוטין.

אנו מקיימים קשרי אחווה עם האוכלוסיה הבדואית בנגב. הם עובדים בחווה, ואנו גאים בכך שמנכ"ל חברת הניהול הוא בדואי".

שחר בלום (הבן), אתי בלום (האמא והרעייה) ונועם בלום (האבא המייסד)

צילום: סימה להט

איך צורכים את פרי הצבר?

השימושים בפרי הצבר הם נרחבים. ניתן לשלבם בסלט כירק או כפרי, כמוצר בסיס ליצור רטבים, להכנת מרקים, תבשילים שונים, חטיפים, משקאות, קינוחים, ועל כן מהווים מרכיב עיקרי בתפריט התזונתי . ניתן לצרוך אותו כטרי, קפוא, כבוש, מבושל, מיובש כאבקה, ולאחרונה, באמצעות טכנולוגיה פורצת דרך של ייבוש בהקפאה אשר פותחה בעמל ובהשקעה ממונית מרובה – כתוסף מזון משומר ללא אבדן היתרונות של הצמח הטרי הן מהפרי והן מהירק. טכניקה זו, באמצעות תהליך הייבוש הייחודי, מאפשרת את צמצום נפח החומר הצמחי ע"י סילוק המים לצד הארכה משמעותית של חיי המדף. טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לתת לאסטרונאוטים של נס"א בחלל מזון באיכות טרי.

צילום: סימה להט

ערכים תזונתיים

הסברס מהווה מקור מצוין לסיבים, ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחלבונים, לצד נוגדי חמצון שונים – ומכאן שגלום בהם פוטנציאל מצוין להשתלבות בכל תפריט מאוזן.

צילום: סימה להט

סגולות הצבר בתרבות העממית זכה באופן מסורתי הצבר למקום של כבוד כאשר יוחסו לו סגולות רפואיות שונות, בין היתר פעילויות פרמקולוגיות אפשריות שונות הכוללות תכונות נוגדות חמצון, פעילות אנטי סרטנית, פעילות אנלגטית (נוגדת כאב), חולי דלקת פרקים וחולי מחלת המעיים קרוהן מדווחים על הקלה בכאבים בעקבות שתיית מיץ הצבר. הירק משפר את פעילות מערכת השתן ואף מקל על הגוף במצב של עצירות, כי הסיבים המצויים בו מעודדים את המעיים לפעילות. מסייע במניעת עלייה במשקל, מגביר את האנרגיה בגוף, מאזן את החומציות ברירית הקיבה, מפחית צרבות, יעיל נגד כיבים וטחורים, משפר את פעילות הכבד ומחזק את המערכת החיסונית, מסייע לטיפול בהשמנת יתר, פעילות אנטי ויראלית, מסייע באיזון רמות הסוכר בדם ומאבק במחלת הסוכרת ויש לו השפעה חיובית על רמות הכולסטרול הטוב מול הרע בדם.

צילום: יח"צ

אוהד קורי – שף קפה לואיס, וגם "שף הצבר" – מכין מעדנים מפרי ומאבקת הצבר: לבנה, שום, קינוחים, ירקות ופירות מועצמים בצבע האדום-עז ובטעם המיוחד של הצבר...

השף קורי אוהד צילום אנתולי מיכאלו

דברים שאולי לא ידעתכם על חוות צברי אורלי, ולא היה לכם את מי לשאול...

חוות צברי אורלי הוקמה בשנת 1992 מכוח החלטת שר החקלאות רפאל איתן [רפול]. בחווה מגדלים זני צבר ייחודיים בקנה מידה עולמי המוגנים בפטנט. פיתוח זני הצבר נמשך כ-17 שנים, ומאז פועלת החווה לפתח טכנולוגיות, אגרו טכניות לשיפור שיטות הגידול, וכן יישומים בתחום טכנולוגיית המזון. שיטת הגידול האורגנית מאפשרת לצרכנים ליהנות מצבר שגודל ללא ריסוסים, ללא חומרי הדברה וכן ללא כימיקלים.

אבקת צבר אורלי אדום (צילום: שירה רז)

בחוות צברי אורלי ברמת הנגב מגדלים צבר כבר 25 שנים, מתוך מטרה לפרוץ עם בשורה חדשנית לקראת עונת 2017. החווה ביחד עם החוקר דוד ביטון, B.Sc.Med, MPH שחקר את כלל המידע העולמי בנושא הצבר, במהלך לימודי MD ברפואה, מימנה דוח סיכום טכנולוגי, המבוסס על מאות מחקרים של טובי התזונאים והרופאים מכל העולם בנושא תרומת הצבר החדש לבריאות האדם. בדיקות שנשלחו למעבדות מזון מובילות בעולם ובישראל אימתו את ההרכב המזוני של פרי הצבר האדום.

צילום: סימה להט

הצעה לקינוח: מתכון להכנת שייק אבקת סברס

באדיבות קורי אוהד - שף קפה לואיז

1 יחידת סטיק אבקת סברס

2 כפות אננס טרי

3 תות טרי או קפוא

3 כפות חלב קוקוס

מים

קרח

אגבה כחולה 1 כפית

ולסיום... טובי התזונאים ומומחים עולמיים לבריאות הציבור בחנו את תרומת הצבר לבריאות האדם והגיעו כולם אותן מסקנות:

הצבר הוא צמח העתיד, ונחשב כ"הדבר הבא" בכל הנוגע לתזונה בריאה. הוא משפיע לטובה על רמות הכולסטרול והסוכר בדם, ובמיוחד בפעילות האנטי-אוקסידנטיבית של הפרי. הוא מקור טוב לאספקת סידן, מכיל זרחן, ברזל, אבץ, אשלגן ומינרלים החיוניים לגופנו, מגדיל את רמת האינסולין אצל ספורטאים ומסייע להתמודד עם מחלות סרטן שונות.

שיק אבקת צבר אדום (צילום: יח"צ)

את אבקת הצבר ניתן לרכוש באתר האינטרנט של החווה.

החל מהאביב הקרוב - גם ברשתות השיווק, רשתות בתי קפה...

מחיר מומלץ למארז - החל מ- 15 ₪

לפרטים: שחר בלום, טלפון נייד 058-4707070

כתובת : חוות צברי אורלי כביש 204 (דימונה-ירוחם)

דוא"ל: info@ocf.co.il

אתר אינטרנט: www.ocf.co.il

מתענגת על פרי הצבר

צילום: סימה להט

כתבות נוספות
bottom of page