top of page

"משפחת טוט" - קומדיה רצחנית

"משפחת טוט" היא קומדיה המבוססת על ספרו של אישטוון ארקן.

בימוי: מיכאל טפליצקי

עיבוד לבמה: מיכאל חייפץ

תרגום: אלינה שטרכמן

עיצוב תפאורה, תלבושות ותאורה: ודים קשרסקי

מוזיקה: יבגני לויטאס

עוזר במאי: לאון מורוז

צילום: אולג יבסטפייב

המשתתפים

טוט – מפקד תחנת כיבוי האש המקומית (ויטלי ווסקובויניקוב)

מרישקה – אשתו (קסניה מרקוזה)

אגיקה – בתו (הדס אייל)

קפטן ווארו - מפקדו של הבן (אורי לבנון)

פישטה – הדוור המקומי (יצחק פקר)

סיפור העלילה

בכפר רגוע ופסטורלי, מופיע יום אחד קפטן ווארו, על מנת לממש חופשה שזכה בה מחזית המלחמה. הקפטן מתארח אצל משפחת טוט החביבה, אשר בנה משמש כפקוד של הקפטן בצבא. לאורך שהותו, נוכחותו של הקפטן מתחילה לטלטל, להפוך ולטשטש את המציאות בה חיה משפחת טוט, ולהוביל את אותה אל קצה גבול היכולת.

בשנת 1964 כתב אישטוון ארקן את הטרגדיה האבסורדית ("Tóték") משפחת טוט, שהוצגה לראשונה בשנת 1967 וזכתה להצלחה רבה. מחזה זה הביא לארקין פרסום עולמי.

דברים שלא ידעתם על תיאטרון מלנקי, ואולי לא העזתם לשאול...

תיאטרון מלנקי ("קטן" ברוסית) הוא תיאטרון שמתמקד בהעלאה של קלאסיקות גדולות לבמה בפרשנות מחודשת ועכשווית. התיאטרון נוסד בשנת 1997, והוא תיאטרון דו לשוני, המעלה הצגות בעברית וברוסית.

"צפיתי הערב בהצגה.

5 שחקנים לבושים שחור-לבן, כמטאפורה לחיים.

הם נרגשים ומתכוננים לביקורו של הקפטן, שמגיע לביתם לחופשה, היישר מחזית המלחמה.

הקפטן, קצין הלום קרבות, כופה עליהם, תחילה, להרחיב את שדה הראייה באמצעות מראה (אנלוגיה ל"סלפי" של היום?!), ולא ע"י מבט ותקשורת ישירה. מכאן והלאה מתחיל תיאטרון האבסורד. דילוג על תעלה דמיונית בתוך הבית, שמיעת קולות של חריקות וצעדים דמיוניים בחושך... ואוי לו למי שאינו "מיישר קו" עם ההזיות של הקפטן, ואינו עונה את התשובה "הנכונה".

המשפחה המארחת – לוקחת על עצמה משימה בלתי אפשרית: לשעשע את הקפטן בלילות (הוא ישן בימים), ולרצות אותו, עד כדי מחיקת זהותה, שיקול דעתה ומאוויה. הכל נעשה למען שלום הבן שמשרת תחת פיקודו של הקפטן.

הקפטן מאמין בעבודה יצרנית-רובוטית, בשיטת הסרט הנע, אשר מייצרת קופסאות אריזה. בעיניו, עבודה יעילה ופרודוקטיבית, נעשית ללא חשיבה וללא מחשבה. ממש כמו להניע את גלגלי המלחמה.

על העיסוק בקופסאות, אומר הקפטן: "אלה הימים יפים ביותר בחיי. הם התגלמות היופי הנדיר, ומשרים שלווה נצחית".

טוט, אב המשפחה, הוא הקורבן האולטימטיבי של הקפטן. אשתו ובתו מזהירות אותו שיאמר רק דברים לשביעות רצונו של הקפטן, ויציית לכל גחמה שלו. ההליכה שלו על "ביצים טריות" - אין לה סיכוי להימנע מאיומיו של הקפטן לעזוב. אישיות האב הופכת ל"אסקופה נדרסת" על ידי משפחתו ועל ידי הקפטן. רק כאשר הוא חש שהגיעו מים עד נפש – הוא עושה מעשה. מסתגר בשירותים, והסוף... לכו לראות...

ההצגה הותירה אותי במחשבות על מחיר המלחמה לגוף ולנפש, על מחיר הפיקוד מתוך שליטה רודנית באנשים - במחשבה, בדיבור ובעשייה, על מחיקת צלם אנוש, ועל התקווה שב"הרמת הראש" כדי להינצל מהריק המפחיד".

ההצגה הקרובה: יום ה' 27 באפריל בשעה 20:00

סוזן דלל, רחוב יחיאלי 5, נווה צדק, תל אביב

אורך ההצגה כשעתיים כולל הפסקה

צילומים: אולג יבספייב

כתבות נוספות
bottom of page