top of page

"מלחמת 90 הדקות" לא תשאיר אתכם אדישים

תסריט ובימוי איל חלפון

משה איבגי| נורמן עיסא | דאטלף באק | אלכסנדר ברטה | כרמית מסילתי-קפלן | מייקל גרינשפן | מירי נבו | חנאן חילו | רפי רוטשטיין | רפי קלמר | ניר מנקי | מיכה אוזין | מג'ד ביטר

מבוסס על ספרו של איתי מאירסון "מלחמת 90 הדקות"

מפיק: אסף אמיר, צלם: דניאל קדם, עורך: אריק להב-ליבוביץ', מוסיקה מקורית: רן שם טוב, מלהקת: מרב נחום, מעצבת אמנותית: סנדרה גוטמן, מעצבת תלבושות: עפרי בראל, מאפרת: מרב בשושה, עיצוב פסקול: תילו בוש, גיל תורן, מקליט: יששכר וישניא, מפיקים שותפים גרמניה: סטיב הדסון וסוניה אוורס, מפיקים שותפים: אדר שפרן, תמי כהן.

"מלחמת 90 הדקות" (85 דק') הופק בקופרודוקציה בינלאומית וצולם בישראל, בשטחי הרשות הפלסטינית, בגרמניה ובפורטוגל. עברית / ערבית / אנגלית / פורטוגזית.

משקיעים: קרן הקולנוע הישראלי / המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים / יס / רשת / ZDF / ARTE / NRW

נורמה הפקות ואסף אמיר מציגים: הגיע היום, והסכסוך הישראלי-פלסטיני מתקרב לסיומו. אחרי עשרות שנים של מאבקי דמים, נמצא לבסוף הפתרון המושלם: משחק כדורגל. נבחרת ישראל מול נבחרת פלסטין במשחק גורלי על כל הקופה, שיכריע אחת ולתמיד מי נשאר ומי מחפש מולדת חדשה.

"הקמפ דייוויד של הכדורגל" מתועד ב"מלחמת 90 הדקות". סרט מוקומנטרי-קומי שמלווה את יו"ר התאחדות הכדורגל בישראל (משה איבגי), ומקבילו ברשות הפלסטינית (נורמן עיסא) - לאורך ההכנות, במסיבות העיתונאים, במהלך האימונים ותוך כדי ההתמודדות עם המשברים לקראת המשחק שעתיד ליישב סכסוך בן מאה שנים.

התקשורת העולמית גועשת, כתבים מכל העולם מגיעים לסקר את ההכנות למשחק, אוהדי שתי הקבוצות יוצאים לרחובות, תולים שלטים ומניפים דגלים, בזמן שאזרחים מודאגים מוחים וקולות מחאה נשמעים.

הפדרציה הבינלאומית לכדורגל (IFA) מחליטה שהמשחק ייערך בפורטוגל, כמדינה נייטרלית ביחס לסכסוך. מאמני הקבוצות כבר מגבשים נבחרות, ואט אט עולות שאלות מהותיות: האם ראוי שמאמן גרמני יוביל את נבחרת ישראל? איזה שופט יתקבל על ידי שני הצדדים? ובעד מי ערביי ישראל, ובאיזו קבוצה הם משחקים?

באמצעות הז'אנר המוקומנטרי, מצליח הסרט לגעת בהומור ובאובייקטיביות בפצעים הפתוחים של החברה הישראלית והפלסטינית, ולהציף שאלות אקוטיות של זהות ושייכות. הרעיון הפרוע של משחק כדורגל על הריבונות ממחיש את האבסורדיות של המצב הנוכחי, דרך העמדה שלשני הצדדים כבר אין מה להפסיד ואפשר ללכת עד הקצה.

לדברי איל חלפון: "'מלחמת 90 הדקות' הוא סרט שנולד מתוך עצב ויאוש גדול. מתוך הבנת חוסר התקווה והמילכוד המוחלט בו אנו – שני הצדדים - נמצאים. ולכן, ככל שזה יהיה מצחיק ופרוע יותר, כך זה גם עצוב ומייאש יותר."

דבר נורמה הפקות:

הסרט ״מלחמת 90 הדקות״ תוכנן לצאת לבתי הקולנוע בפסח שעבר. עלייתו המתוכננת נדחתה בשנה בגלל חשיפת פרשת ההטרדות המיניות בה נחקר השחקן משה איבגי. באותה עת החלטנו לכבד בראש ובראשונה את המתלוננות, אך גם להתחשב בבקשתו של משה איבגי לקחת פסק זמן מהופעות פומביות עד שהפרשה תתברר בבתי המשפט. לצערנו ההליך המשפטי נמצא עדיין בראשיתו ואין זה נכון להמתין יותר עם יציאתו של הסרט. צילומי הסרט הושלמו זמן רב לפני שהוגשו תלונות. בעשייתו לקחו חלק יותר מ-200 אנשי צוות ושחקנים מארבע מדינות, והעבודה עליו ארכה כשלוש שנים.

לדברי אבנר שביט, וואלה: "סרט שנון וחריף אותו ביים איל חלפון, על פי ספרו של איתי מאירסון – הראשון אוהד שרוף של הפועל תל אביב והשני של מכבי. שיתוף הפעולה ביניהם מוכיח שלפעמים, אם מערבבים אדום וצהוב מקבלים זהב.

צפיתי הבוקר בסרט המרתק הזה. הטיעונים של כל צד היו מוצקים וצודקים. נזכרתי בהיגד ש"לאף אחד אין מונופול על האמת".

אהבתי את האיזון בהצגת הטיעונים המשכנעים - הן של הישראלים, והן של הפלשתינאים. * צחקתי על משחקי האגו מצד יושבי הראש של התאחדויות הכדורגל, שלוקחים את המשא ומתן לקצוות, שהרי אין כבר מה להפסיד...

* צחקתי על האירוניה שפוליטיקאים לא מצליחים לפתור את הסכסוך המתמשך, ורק כדור-רגל קטן ועגול יעשה במקומם את המלאכה.

הסרט הותיר אותי במחשבות על סכסוכים והסכמות, מחיר האגו, איכות ומחיר החיים - גם ברמה הפוליטית-חברתית, וגם ברמה האישית.

רוצו לראות !!!

כתבות נוספות
bottom of page