top of page

'לילות רמדאן' - חוויה קולינרית מעולם אחר

אירועי 'לילות רמדאן' הם הזדמנות-פז עבור הציבור הישראלי, לבוא ולהכיר מקרוב את האוכלוסייה המוסלמית במדינת ישראל בפן אחר...

ליהנות מסיורים חווייתיים ביישובי השרון ובכפרים בצפון הארץ, ולקחת את המבקרים למסע קולינרי בין הטעמים והריחות - בתקופה המיוחדת ביותר בשנה – הרמדאן.

6.6.2016 - 5.7.2016

הוזמנתי לסיור עיתונאים לקראת "לילות רמדאן". גילי, טל ונעם מ"עמותת סיכוי" – קיבלו את פנינו בברכת "רמדאן קארים" (רמדאן מבורך), והסבירו שהסיור הקולינרי נועד להפגיש בין יהודים וערבים על-מנת לפתוח ערוצי תקשורת להיכרות ולסובלנות הדדית, להציג את הטוב והיפה, ולקרב לבבות. הם מאמינים בכל לב שמי שמגיע – הופך לשגריר של רצון טוב.

האירוע תוכנן לחודש הרמדאן – חודש המסמל התבוננות פנימית והתנקות.

ומשהו "בקטנה" על עמותת סיכוי...

זהו ארגון משותף ליהודים וערבים, אזרחי המדינה, הפועלים יחד במטרה לקדם חברה שוויונית משותפת ליהודים וערבים.

לדברי ראנדה חאג׳ יחיא-חוטבא מנהלת שותפה בפרוייקט תיירות אזורית משותפת בעמותת סיכוי:

״אנחנו מזמינים את הציבור היהודי אלינו לכפרים ולערים, לחוות חוויה ייחודית, לא מוכרת, להכיר תרבות אחרת שנמצאת ממש מעבר לפינה. זה הרבה יותר מחומוס בכפר הערבי השכן. זה להכיר אותנו השכנים, את המנהגים והמורשת שלנו. לתיירות יש כוח לחבר בין אנשים ממשיים".

לדברי נעם הורוביץ מנהל שותף, תיירות אזורית משותפת, בעמותת סיכוי:

"אנחנו רוצים לנצל את אזורי התיירות כדי שישמעו את הסיפור המקומי, הערבי. שישמעו את הסיפור של המקום, ושיהודים וערבים יישבו ביחד. זה מעלה את תחושת הגאווה המקומית, אנשים מעוניינים להשמיע את הסיפור שלהם, והציבור היהודי זוכה לשמוע את הסיפור באופן ישיר ולא דרך התקשורת".

המקומות בהם סיירנו ואהבנו...

מחלבת אל רוחה – כפר מעויה:

אל רוחה הוא שמו הערבי של המרחב. במחלבה מייצרים את הגבינות המסורתיות למילוי המאפים והממתקים לחג הרמדאן (כמו הקטאיף והכנאפה). 11,000 ליטר חלב ביום. התוצרת נמכרת במגזר הערבי.

המקדימים בשעות הבוקר יכולים לצפות בתהליך הגיבון בשיטה המסורתית. בכל מהלך חודש הרמדאן ניתן לבקר במקום באופן עצמאי, לקבל הסבר על תהליך הפקת הגבינות, ולרכוש את התוצרת המקומית.

מימין: מוחמד אגבריה ועבד אל כארים (הבנים), משמאל חסן אגברייה (האב)

לדברי כארים: "כל אחיי הם אקדמאיים. רציתי להתפרנס. הכפר שלנו מוכר בתעשיית הגבינות (עדרי כבשים), במטעי הזיתים ובבתי הבד (שמן זית). בשנת 2005 התחלנו לייצר את הגבינות, והיום המוניטין שלנו הולך לפנינו במגזר הערבי. אנו מעסיקים 35 עובדי ייצור".

עבד אל כארים קיבל אותנו, כיאה להכנסת האורחים הערבית, בקפה מהביל ומעורר, ובשולחן גבינות ופירות – הכל כיד המלך...

כתובת: מועאיה וואדי עארה

טלפון: 0526785677 / מוחמד

מנאל כרמאן – אום אל פאחם:

מנאל מארחת לבבית ונעימת סבר. האוכל שלה בא עם סיפור, והאירוח מזמין ביותר.

לדברי מנאל: "שנים רבות חלמתי על מסעדה בבית. בילדותי הייתי צמודה לאמא שלי כשבישלה. ממנה ירשתי את אהבתי לבישול. התברר לי שאהבת הבישול "רצה אצלנו" במשפחה, מדורי דורות.

אני מקיימת סדנאות בישול ללא גלוטן וגם סדנאות של אוכל ערבי. אני מארחת קבוצות עד 45 אנשים, בתיאום מראש. יש בביתי גם חדר לינה לזוג".

מי שרוצה לחוות את הרמדאן בצורה מסורתית, מוזמן להתארח בביתה של מנאל כרמאן, לשמוע ממנה הסבר על הרמדאן בראי המטבח של סבתא, ולטעום מנות מסורתיות בסגנון טאפאס מהמטבח הערבי. הביקור בתיאום מראש בלבד.

כתובת: אום אל פחם

טלפון: 052-4247406

מותעז בארכת, איטליז בוטיק – שפרעם:

מותעז – הבעלים ומנהל האטליז

לדברי מותעז: "שפרעם נקראת בפי הערבים: "ביירות הקטנה" ו"בירת הבשר".

מאז היותי ילד, ידעתי שכשאהיה גדול אהיה קצב. הבשר מגיע לאטליז ממגדלים מקומיים. זהו בשר עגלות שמגיע מעדרים בתמרה. הוא טרי ואיכותי מאד. מי שקונה – חוזר והופך ללקוח נאמן".

בציבור הערבי, שפרעם נחשבת לבירת הבשר של ישראל. פזורים בה אטליזים רבים, עם בשר טרי, ממגדלים מקומיים. מותעז בארכת, מומחה לבשר, ישמח להסביר לכל מבקר על החלקים המיוחדים לתבשילי הרמדאן.

כתובת: שפרעם

טלפון: 0526950196

שעות פתיחה: 09:00 19:00

ממתקי אלמאכרום - שפרעם:

ממתקי אלמאכרום בשפרעם - מאפייה המתמחה בממתקי החג המסורתיים: אוומי, קטאיף, בקלאווה דמשקאית ועוד. המבקרים במקום מוזמנים לטעום מכל המתוקים הצבעוניים והמיוחדים, העשויים עבודת יד, במקום.

לדברי אלדין: "כל המאפים שלנו הם ללא צבע וללא חומרים משמרים. הפיסטוקים מגיעים מאיראן ומטורקיה. ככל שהם קטנים יותר, כך הם איכותיים יותר, ואיראן – מובילה באיכות".

ניתן לבקר בממתקי אלמאכרום עצמאית, או דרך הסיור של לילות רמדאן 'בביירות הקטנה שבגליל'.

כתובת: שפרעם

טלפון: 054-8008910

גלידת שפרעם – שפרעם:

גלידרייה משפחתית בה עובדים בצוותא, שלושה דורות. המייסדים הם האבא והדוד של סוהיל וזיאד. הם מייצרים את אחת הגלידות המדוברות והמיוחדות באזור. גלידת שפרעם מפורסמת בזכות תבלין המסטיקה. המסטיקה הוא שרף-עץ המופק ביוון, ונראה כמו כדורי זהב קטנים וקשים אם ארומה מיוחדת. בתבלין משתמשים להכנת הגלידה.

לדברי סוהיל: "המשפחה מייצרת גלידה ביתית מאז 1939. רוב יצרני הגלידה הגיעו מסוריה. סבתא שלי הכינה גלידה בשיטה ידנית. אנחנו שיפרנו את המתכון, הכנסנו מיכון, והגלידה שלנו – קלילה, טעימה ובעלת ערכים תזונתיים גבוהים. מגיעים אלינו לקוחות מחיפה, נצרת, טיילים ותיירים. גלידת שפרעם הפכה לשם דבר".

סוהיל וזיאד

זיאד גאה בגלידת המסטיקה...

ניתן לבקר במקום עצמאית, או עם הסיור של לילות רמדאן 'בביירות הקטנה שבגליל'.

כתובת: גיבור 42, שפרעם

טלפון: 04-9865428

שעות פתיחה: כל יום מ-9:00 עד 01:00

ועל הדרך... בעקבות הריח הקפה הטוב, נכנסנו באופן ספונטני לחנות לקליית קפה ופיצוחים, שבה גם פירות יבשים, ממתקים ותבלינים - בית קלייה מונדר.

לדברי חסיין: "לחנות יש 3 סניפים בשפרעם. זהו "בית קטן" עם שם גדול".

קנינו שם את הקפה הקולומביאני המשובח, בתוספת הל. הכל טרי. נטחן במקום למול עיני הלקוח. כל הדרך חזרה הביתה, הרחנו את ריח הקפה באוטובוס וייחלנו להגיע הביתה כדי לבשל אותו בפינג'אן, וללגום ממנו בהנאה...

ולסיום... דברים שלא ידעתם על אירועי הרמאדן ואולי התביישתם לשאול:

חודש הרמדאן הוא החגיגה הדתית והתרבותית של הדת השנייה בגודלה בישראל, ומרשים אפילו יותר – השנייה בגודלה בעולם.

מצוות האירוח והזכות להתארח היא אחד מסממני חודש הרמדאן, ועל אחת כמה וכמה שכנים קרובים ורחוקים מרחבי הארץ. בחלק מהיישובים הערביים הבינו את הפוטנציאל החווייתי, והפכו את החודש הזה לחוויה תיירותית. עמותת סיכוי, שפועלת לקידום תיירות אזורית משותפת, ופורום 'דרכים שלובות' המאגד עמותות תיירות מקומיות ערביות־יהודיות ובמימון ה -USAID, מארגנת את אירועי "לילות רמדאן"- שלל פעילויות וסיורים מרתקים בכפרים ובערים ערביות, זאת כדי להכיר לציבור הישראלי את מנהגי החברה הערבית, המסורות, הריחות, הצלילים, הקולינריה והאנשים.

יום טיפוסי במהלך חודש הרמדאן מתאפיין בהיפוך הזמנים: היום הופך ללילה והלילה ליום. החל משעות אחה״צ מתחילים בהכנות לארוחת שבירת הצום, ה'איפטאר', ועם רדת החשיכה שוברים המאמינים את הצום בארוחה גדולה וחגיגית. אלו השעות בהם מתעוררים הרחובות לחיים ומתמלאים בחוגגים רבים לאחר יום של צום ולקראת יום צום נוסף. וכך, האירועים והסיורים במסגרת 'לילות רמדאן' מתחילים בשעות אחר הצהריים, ומאפשרים הצצה ליישוב שנמצא במהלך ההכנות לאיפטאר ועד לשעות שלאחר הסעודה.

הסיורים יתקיימו בארבעה אזורים שונים: הגליל המערבי-תחתון, הרי נצרת-עמק יזרעאל, ואדי עארה ואזור השרון הדרומי. בסיורים יוצאים המבקרים לשיטוט בין דוכני השווקים המסורתיים, מתארחים בבתים פתוחים וסועדים את סעודת ה'איפטאר', מבקרים במסגדים ונפגשים עם תושבי המקום.

לפרטים נוספים והרשמה לסיורים באתר: www.shared-tourism.org.il

יש לבוא בלבוש צנוע המכבד את המקומות בהם מבקרים

צילומים: סימה להט, יח"צ

כתבות נוספות
bottom of page