top of page

קח מקל, קח תרמיל - בוא איתי אל הגליל... המערבי

בחול המועד פסח מצפות מגוון פעילויות בגליל המערבי לכל המשפחה: הצגות ילדים, לראשונה בארץ - מיצב בלונים ענק של אמן פיסול בינלאומי, 11 פסלים מרחבי העולם, תחרויות, יריד אמנים, פסטיבל הפיסול 'אבן בגליל' ה-26 במעלות תרשיחא, סיור בנחל כזיב, הכנת גבינה צ'רקסית בכפר ורדים, ליקוט עשבים לתבשילים בדואים בסלמה, סדנה עם קבוצת טררם, קליעת סלים, טיולי אופניים... ועוד פעילויות ואטרקציות רבות ומגוונות.

חוה"מ פסח, הארוך השנה, הוא הזדמנות מצויינת להצפין לגליל המערבי לכמה ימים, וליהנות מחוויה שכוללת שלל אטרקציות ופעילויות שמתאימות לכל המשפחה.

הוזמנתי, ביחד עם חבריי העיתונאים לסייר בכמה אטרקציות של אוצרות הגליל המערבי. תחילה צפינו בסרטון על גב' רעיה שטראוס-בן דרור, יוזמת ומייסדת - "הלב הפועם" של המיזם. הסרטון חושף את סיפור חייה של רעיה אשר ינקה מהוריה את ערכי אהבת עם ישראל וארץ ישראל - ציונות ללא מרכאות, ואת ערכי הפילנתרופיה למען הקהילה. רעיה מיישמת את הערכים האלה, בין השאר, בפרוייקטים בגליל המערבי כגון: להקת המחול הקיבוצית, קשת אילון (מוזיקאים צעירים-מחוננים מהארץ ומהעולם), בית החולים "גליל מערבי" ועוד...

פרוייקט הדגל של גב' רעיה שטרואס הוא "אוצרות הגליל": תמיכה בכ-360 יזמים שחברו יחד, ואשר זוכים להכשרה ולתמיכה של צוות איכותי שמנחה ומוביל אותם בדרך להצלחה. תחומי המיזמים הם מסעדות, אתרי לינה, מסלולי טיולים, אתרים ופעילויות רבות ומגוונות. ההיכרויות ביניהם יוצרות שיתופי פעולה סינרגטיים, והם ממנפים את "הפירות" שרעיה זורעת. רעיה מגשימה את האימרה: "השומר חכמתו בבטן – כאילו שומר אור ב-כר. בואו נחלק את הידע לעולם". זהו מיזם פילנתרופי שמטרתו לחשוף את המבקרים לעסקי התיירות בגליל המערבי, ע"י יצירת תקן תיירותי חדש, ייזום פעילויות מבודלות שממנפות את הנכסים של האזור, והגדלת המודעות התיירותית לגליל המערבי".

ואמנם...הבשורה היא לכל התושבים, ללא הבדל דת גזע ומין.

לדברי יריב המאירי – מנהל מיזם אוצרות הגליל : "חזון ישראל 15 מבקש להפוך את ישראל למובילה באיכות חיי תושביה. כדי שהמדינה תתעצם, יש לטפח אזורים ספורדיים. באתר יש כמיליון גולשים באתר, והתוצאות מדברות בעד עצמן:

  • משנת 2012 חל גידול של כ-60% בתיירות לאיזור

  • 120 מיליון ש"ח – תוספת הכנסות שנתית לעסקים באיזור

  • 15%מודעות לאוצרות הגליל בציבור הכללי".

לדברי שרית לוי ישי, עיתונאית וסופרת, עורכת תוכן במיזם אוצרות הגליל:

"המיזם ההתנדבותי, הוא פרי השקעתה הנדיבה של גב' רעיה שטראוס, ובשיתוף עם עיריית מעלות תרשיחא, עמותת אוצרות הגליל ורשות הטבע והגנים. מטרתו להגדיל את מספר התיירנים, ולסייע להם בבילוי חווייתי בגליל המערבי".

שרית לוי ישי (מימין)

והרי המלצות לפעילויות, לבילוי ימי החג בגליל המערבי, בשיתוף עיריית מעלות תרשיחא, עמותת אוצרות הגליל ורשות הטבע והגנים:

הפסטיבל הבינלאומי לפיסול באבן "אבן בגליל" מתקיים זו השנה ה-26 במעלות-תרשיחא, בין התאריכים 24 ל-26 באפריל, ויכלול תערוכת פיסול של אמנים מהארץ ומחו"ל.

השנה יתקיים הפסטיבל בסימן 'LIBERTY' המייצג את רעיון החופש, החירות והשוויון. במהלך הפסטיבל יוכל הקהל להתרשם מעבודת הפסלים שיפסלו בשטח.

רחל גץ-סלומון – האוצרת של פסטיבל אבן בגליל, ומירי אליהו – דוברת עיריית מעלות תרשיחא

המבקרים בפסטיבל 'אבן בגליל' ייהנו משלל פעילויות ללא תשלום ביניהן תאטרון רחוב ומוזיקה, הצגות ילדים, מופעי קוסמים, מתחמי פעילויות לילדים בהנחיתו של שרון מלכה, עם תחרויות נושאות פרסים, יריד דוכנים ואוכל, הפעלות ומופעים, פינת חי וליטוף, ירידי אמנים, ועוד מגוון גדול של פעילויות לכל המשפחה משעות הבוקר המאוחרות ועד הערב! בנוסף, אטרקציות מיוחדות לבאי הפסטיבל על שפת אגם המונפורט (בתשלום).

טיול רייזרים באזור אגם המונפורט

נחל כזיב: מסלול המים האטרקטיבי והיפה באזור הגליל מונגש בחוה"מ לרווחת המטיילים עם "שאטלים" (גם מפסטיבל הפיסול 'אבן בגליל' במעלות תרשיחא) בליווי מדריכים מטעם רשות הטבע והגנים שיובילו את המטיילים לתחילת המסלול ויספקו להם הסברים עליו. המסלול מתאים לכל המשפחה, ומאפשר כניסה למים או הליכה בשביל. עלות: חינם!

זהו חורש טבעי ים-תיכוני. הכל כאן ירוק – תודות לחקיקה של המדינה, ואכיפה של רשות הטבע והגנים ו...קק"ל.

לדברי אמיר, פקח השמורה: "נחל כזיב הוא גן העדן שלנו. מסלול "ים אל ים" מתחיל בים התיכון ליד אכזיב, עולה לנחל כזיב (35 ק"מ) עד לראש הר מירון, ויורד דדרך נחל עמוד (22 ק"מ) עד לכנרת. מסלול פופולרי זה אורך 3-4 ימים. הצעירים, בוחרים בו כהכנה לשביל ישראל.

בחול המועד פסח, נציב תחנות מידע על המסלול, והיסעים (שאטלים) שיציעו, חינם אין כסף, הסעות בשמורה".

מוקד המידע לכל הפעילויות של רשות הטבע והגנים : 3639*

שייט משפחתי בסירת טורנדו: אווירה משפחתית ורגועה בשייט לאורכם של חופי אכזיב המרהיבים, כולל כניסה למערה. עלות: 200 ₪ לקובצה של 4 נפשות. רכישת כרטיסים באתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il ובטלפון: 077-9964469.

הדמיית יציאת מצרים בכפר מסריק הכוללת תלבושות, בניית תיבה מטיט למשה והשטתה במים. עלות: 25 ₪ לאדם, החל מגיל שנתיים. בתיאום מראש בטלפון 077-9964652 או באתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il

כפר מסריק

כוורת הבוסתן בפקיעין

אירוח משפחתי באוהל ענק, עם תה צמחים וקפה דרוזי. הילדים יוכלו ליהנות מסדנאות מילוי בקבוקים בחול צבעוני, צביעת תבניות גבס, יצירת נרות ומפינת ליטוף. עלות: אירוח ופינת חי חינם, סדנאות במחיר של 15-30 ₪ לילד.

להכיר את התרבות הבוכרית בכפר ורדים, ליהנות ממופע אור קולי, תלבושות אותנטיות, תערוכת כלים ומנהגים בוכרים, וכיבוד כשר ברוח החג. מרכז פליאה - בית מורשת יהדות בוכרה, כפר ורדים. עלות: 30 ₪ לאדם. יום ראשון (24.4) בשעה 13:00 או 15:00

הצצה לחיי הבדואים בישוב סלמה. ניתן לשלב את החוויה עם סדנת ליקוט ובישול או פשוט להגיע לאכול ולשמוע על המסורת הבדואית כפי שמציג אותה זיאד. עלות: המחיר נע בין 50-100 ₪ לאדם, תלוי באופי הפעילות שתיבחר. הרשמה מראש בטלפון 077-9964574 ובאתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il

טיול אופניים עצמאי/ מודרך ברחבי הגליל המערבי באופן טבע (עלות: 60 ₪ לרוכב, תיאום בראש בטלפון 077-9964466 ובאתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il

סיור בדיר העזים במרכז המבקרים החדש של טבע עז במושב בן עמי. הסיור כולל הגמעת גדיים בבקבוק, האכלת עזים מכף היד, חליבה ידנית וסדנה להכנת גבינה. (עלות: 30 ₪ למשתתף, מידי יום בחוה"מ בשעה 11:00)

טיול מודרך בבית ספר שדה אכזיב לאוצרות הכי יפים של הגליל המערבי, ביניהם מערת הקשת, ליל הגשרים, טיול לגונה (עלות: 30 ₪ למשתתף, 20 ₪ ללנים בבית פר שדה אכזיב. הרשמה בטלפון 077-9964443 ובאתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il)

מוזיאון חומה ומגדל בחניתה מציע פסח חלוצי בנושא העלייה הנועזת לחניתה, תערוכת כלי נשק כתבי חידה ואגף ארכיאולוגי. המוזיאון פתוח בין השעון 10:00-15:00. עלות: 15 ₪ לילד, 20 ₪ למבוגר.

המוזיאון הפתוח בתפן מציע פסח בסימן טררם הכולל מופעים וסדנאות קצת ותנועה עם להקת טררם. בימים ב'-ד', ש' בין השעות 10:13:00 יתקיימו סדנאות, בימים ג' ו-ש' בשעה 12:00 יתקיים מופע של להקת טררם! עלות: 35 שקלים כולל כניסה למתחם, הצגה: 25 שקלים, מופע: 50 שקלים.

מדשאות אולמות האבירים בעכו, הפנינג קליעת סלים הכולל למידה של אומנות הקליעה, וקליעת סלסלה אישית. המתחם פתוח בחוה"מ בין השעות 10:00-15:00. עלות: 40 ₪ למשתתף, בן משפחה רביעי חינם!

מרכז אומניה בקיבוץ אפק מזמין אתכם לסנדת יצירה בעור המותאמות לכל הגילאים, להכנת מגוון רחב אביזרים כמו סיכות לשיער, תכשיטים, פנקסים ועוד. המרכז פתוח בין השעות 09:00-16:00. עלות: 20 ₪ למשתתף בתיאום מראש בלבד בטלפון 077-9964427 ובאתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il

פסטיבל אביב בבזאר הטורקי בעכו העתיקה יתקיימו במהלך חול המועד פסח שלושה ימים גדושים בפעילות עבור קהל המשפחות שיפקדו את המתחם. לצד הפעילויות יתקיימו לאורך שעות הפעילות דוכני יוצרים ואמנים ומגוון סדנאות יצירה לכל המשפחה. רוב הפעילויות הן ללא תשלום! חוה"מ פסח 26-28/4 בין השעות 11:00-16:00, הכניסה חופשית. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il ובטלפון מספר 04-9956707.

יקב אכזיב ישמח לארח אתכם לסיור, טעימות וסדנת יין. בין השעות 10:00-15:00 בתיאום מראש (ללא ילדים), חינם!

אקסודוס - מופע תיאטרון רחוב מבית אספלט (ללא תשלום) כל יום בשעה 17:00

אספלט - אנסמבל שחקנים ליצנים היוצר תיאטרון פנטסטי תוך שימוש במשחק מסוגנן ,קרקס, מוסיקה חיה והמצאות מקוריות, במופע יוצא דופן של חבורה קומית שהגיעה מארץ רחוקה (צ’ורבהסטן). במופע נפרש סיפור עלייתם לארץ במצוותו של הסבא המיתולוגי והמסע בכל העולם בדרך לארץ המובטחת .

מופע אקסודוס משלב נגינה חיה ומקפיצה, אקרובטיקה,להטוטים ואת הקהל עצמו שמקבל מנה טובה של צחוק.

הפעלות לילדים של שרון מלכה - כל יום כל היום (ללא תשלום)

מנחה הילדים, שרון מלכה, יקיים הופעות סטנד אפ לילדים, הפעלות נושאות פרסים, תחרויות ומופעים, בכל אחד מימי הפסטיבל ולאורך כל היום.

כל יום ב-13:00 יתקיים מופע קסמים ובשעה 15:00 מופע טלפתיה (ללא תשלום)

יריד אמנים

עשרות אמנים מקומיים יציגו את יצירותיהם בתחום הקרמיקה, זכוכית חימר, עץ, מתכת, תכשיטנות ועוד, בשלל דוכנים צבעוניים.

הצגות ילדים - בכל יום יתקיימו שתי הצגות ילדים על אגדות מסביב לעולם (ללא תשלום)

יום א':

  • מעשה בשלושה נחשים: סיפור עם מאת קהילת יהודי פרס.

  • הברווזון המכוער: סיפור על ילדה שמרגישה שונה, ובורחת מחברת הילדים לעולם הדמיוני. שם, באגם הרחוק, היא פוגשת דמויות ססגוניות, ולומדת על יופיו וייחודיותו של כל ילד שלפעמים מרגיש קצת אחר.

יום ב':

  • הברווזון המכוער: סיפור על ילדה שמרגישה שונה, ובורחת מחברת הילדים לעולם הדמיוני. שם, באגם הרחוק, היא פוגשת דמויות ססגוניות, ולומדת על יופיו וייחודיותו של כל ילד שלפעמים מרגיש קצת אחר.

  • השמש והיהלום: הצגה המשלבת מוסיקה מקורית ותיאטרון על סיפור עם יווני עתיק המספר על נסיכה אלגאיה אשר איבדה למלכה הגדולה את היהלום היקר שלה ביער הסבוך. כעת עליה ללכת ליער ולהחזירו, אך אלגאיה מעולם עוד לא יצאה לבד מהארמון. כיצד תתמודד אלגאיה עם איתני הטבע והאם תצליח להחזיר את היהלום למלכה?

יום ג':

  • מויש העצלן: סיפור מאת קהילת יהודי פולין על ילד עצלן שמנסה להיות חרוץ. סיפור מצחיק ונוגע על ילד עם כוונות טובות ומעשים מבולבלים.

  • השמש והיהלום: הצגה המשלבת מוסיקה מקורית ותיאטרון על סיפור עם יווני עתיק המספר על נסיכה אלגאיה אשר איבדה למלכה הגדולה את היהלום היקר שלה ביער הסבוך. כעת עליה ללכת ליער ולהחזירו, אך אלגאיה מעולם עוד לא יצאה לבד מהארמון. כיצד תתמודד אלגאיה עם איתני הטבע והאם תצליח להחזיר את היהלום למלכה?

אטרקציות מיוחדות לבאי הפסטיבל על שפת אגם מונפורט (בתשלום)

לכבוד השנה ה-26, ייהנו אורחי הפסטיבל מאטרקציות מיוחדות ומגוונות לכל המשפחה, על שפת אגם מונפורט. בין האטרקציות החדשות: סדנאות יצירה של מרכז האמנויות, מתחם כלים מוזיקליים גדולים ולא שגרתיים מחפצים אשר כל אחד יכול לנגן עליהם, קמפינג על שפת אגם מונפורט ופינת ליטוף. בנוסף יהיו אטרקציות בתשלום ביניהם משטח החלקה על הקרח, שייט פדלים באגם, מסלול קרטינג, סיורי רייזרים, רכיבה על סוסים ועוד.

הילדים יוכלו ליהנות מסדנאות מילוי בקבוקים בחול צבעוני, צביעת תבניות גבס, יצירת נרות ומפינת ליטוף. עלות: אירוח ופינת חי חינם, סדנאות במחיר של 15-30 ₪ לילד.

לדברי מירי אליהו – דוברת עיריית מעלות תרשיחא:

"אגם המונפורט והמרחבים סביבו – פנינת טבע יפהפיה.

פסטיבל הפיסול חוגג השנה את שנתו ה-26. הוא יתקיים בחול המועד פסח, ב-24 עד 26 באפריל. 11 פסלים התקבצו לעשייה אמנותית שתוצב לאורך גדות האגם לצד יריד דוכנים, פינת שאנטי, פסל של יונה שמורכב מכ-32,000 בלונים, בגובה של כ-50 מטר ושיוקם ע"י צוות הולנדי וישראלי, מתחם ילדים שיציע הצגות, פינות ישיבה, פינת ליטוף, יריד אמנים שימכרו את יצירותיהם.

מירי אליהו

אנו ממתגים מחדש את עיריית מעלות תרשיחא. עד היום קראנו לה "פנינת הגליל", ו"שוויצריית הגליל – מעלות תרשיחא: לחיות בתוך ציור", וכיום עברנו למיתוג החדש: "ארץ מעלות תרשיחא – בואו לגלות".

השנה, אנו מצפים לכ-80,000 מבקרים – לפחות כמו בשנה שעברה".

לראשונה בארץ, האמן הבינלאומי, גידו ורהוף, הנחשב למוכר ביותר בתחום פסלי הבלונים, יקים מיצב ענק מכ-30 אלף בלונים בדמות יונה, בגובה 20 מטר.

גידו ומשאית הבלונים

פרה מבלונים בגובה בניין 2 קומות

שאטלים אל נחל כזיב (ללא תשלום)

פעם בשנה (בחול המועד פסח) פותחת רשות הטבע והגנים את המעבר לנחל כזיב למשפחות מצד מעלות תרשיחא. במהלך ימי הפסטיבל יצאו שאטלים, ללא תשלום, לאורך כל היום, אל נחל כזיב. בנחל, הנחשב לגדול ביותר בגליל המערבי, זורמים מים לכל אורך השנה. בשמורת הטבע נכללים מבנים צלבניים, ביניהם מבצר המונפורט המפורסם. השאטלים (שהינם במימון מיזם "אוצרות הגליל") יצאו מהיכל התרבות שבעיר ויורידו את המבקרים בסמוך לנקודות הרחצה בנחל.

מתאים גם לתינוקות.

קפה גלריה מארג בכפר ורדים

מארג הינו מיזם ייחודי, אשר נפתח בכפר ורדים, זהו מרכז המשלב בין בעלי הצרכים המיוחדים המגיעים למקום שבו סדנאות בתחומי אומנות שונים. מה שבולט לעין הוא, כמובן, הקפה-גלריה, שבו מיטב מטעמי הגליל בצד חפצי אמנות שנעשו כאן, על ידי המשתקמים, ומוצעים למכירה.

במארג ניתן לקיים סדנאות לקבוצות העוסקות בעולם העבודה של בעלי צרכים מיוחדים ולהתארח, כיחידים או כקבוצות, בבית הקפה.

לפרטים נוספים: 077-9964472 ובאתר אוצרות הגליל www.ozrothagalil.org.il

לדברי רחל פרושי – מנהלת משאבי אנוש ופרוייקטים בארגון:

"הארגון קיים 20 שנה. מורכב משתי עמותות: עמותת כוכב, כוכב הצפון וגם מחברה עסקית שעומדת מאחורי "קפה מארג". אנו נותנים שירות לכ-650 משתקמים עם צרכים מיוחדים, באזור הגליל המערבי. השירות ניתן ב-4 תחומים: טיפול בנכים קשים, דיור, תעסוקה ופנאי. אנו אומרים לתושבי כפר ורדים: יש לנו בית קפה, מרכז קהילתי, סדנאות... בואו קחו איתנו חלק. מגיעות אלינו קבוצות, תלמידים, תיירים... נוכחותם טבעית לנו. נוצרים קשרים וחברויות אמיצות. רוב המוצרים שהחניכים מייצרים – נמכרים בגלריה ובירידים. בגינת הקפה מוצבים ספסלים וכיסאות שהחניכים מייצרים. אנו מאמינים בשיקום דרך יצירת מוצרי אמנות בתחומים: טקסטיל, נגרות, קרמיקה ולייזר".

רחל פרושי

עדי זרחי, מורת דרך בטיולי איכות בגליל – אל נופים ואנשים

"המארג" בכפר ורדים הוא מרכז יומי שנותן פתרונות תעסוקה לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, ומפעיל אותם בסדנאות אמנות רבות ומגוונות.

תושבי כפר ורדים, שהם ממעמד סוציו-אקונומי מבוסס, אימצו בחום את קהילת בעלי הצרכים המיוחדים. זו הסיבה לתחושה שהם חלק אינטגרלי מהקהילה".

עדי זרחי

כנרת דרעי - מנהלת בית הקפה והאירועים ב"המארג"

"החניכים כאן הם בני 21 ומעלה. התוצרים של סדנאות העבודה נמכרים בגלריה, וכל ההכנסות נתרמות לטובת "עמותת כוכב".

כנרת דרעי

תוצרי הסדנאות של החניכים בגלריה

נדב ארבל – מנהל פרוייקטים באיזור הגליל

מחזיק ערכת מוצרים – ערכת שי שכוללת קערה שמיוצרת על-ידי חניכי ה"המארג", ומגוון מוצרים של יצרנים בגליל המערבי

בוסתן צמחי תבלין אורגניים של זיאד וזאדה

זיאד וזאדה – בביתם בכפר הבדואי סלאמה - מכניסי אורחים ברמה של "אברהם אבינו"...

זיאד

זאדה

מגלגלים עלי גפן עם אורז ועשבי תבלין, ממלאים זעתר קצוץ בבצק שמרים

מגשי הסלטים – פרי ידיה המבורכות של זאדה

מציעים למבקרים יציאה לליקוט צמחים בשטח (בעיקר בעונות האביב והחורף), לימוד על צמחים וסגולותיהם, סדנת בישול, ארוחות, אירוח באוהל רחב הידיים והמפואר... ארוחות על בסיס עשבי הליקוט שזיאד וזאדה מלקטים, וזאדה מבשלת... תבשילים בדואים מיוחדים, וכמובן... שינה באוהל (עד 40 איש) לקבוצות ולמשפחות.

ואם לא די בכל אלה... זיאד וזאדה מציעים אירוח לרגל ימי הולדת, בר/בת מצווה, אירוסין, נישואים, מסיבות רווקים... תוך כדי חשיפה לתרבות הבדואית המרתקת.

סיירתי עם חבריי העיתונאים בחלק מהאטרקציות הנ"ל. הושקעו כאן חשיבה, תכנון, זמן, אנרגיה וממון מצד גורמים ואנשים טובים באמצע הדרך - במטרה אחת: לחשוף אותנו ליופי הגלוי והנסתר של הגליל המערבי. אין ספק שלגליל המערבי יש אוצרות רבים להציע לכולנו; רק להושיט יד ולגעת בם...

צילומים וסרטונים: סימה להט, יח"צ

כתבות נוספות
bottom of page