top of page

עין בשמיים - Eye in the Sky – סרט מהסרטים !!!

שפת הסרט: אנגלית, תרגום לעברית

משך זמן : 102 דקות

ז'אנר: דרמה, מתח, מלחמה

במאי: גאווין הוד

שחקנים: הלן מירן, אהרון פול, אלן ריקמן

תסריטאי: גיא היברט

רוצו לראות !!! באחריות...

המותחן "עין בשמים" מתמקד בקתרין פאוול, קצינת מודיעין מאנגליה. היא עובדת בבונקר תת-קרקעי בלונדון, ומנהלת מעקב אחר אנשי טרור מבוקשים. כדי ללכוד אותם, מתוכנן מבצע בו נפרסים כוחות מיוחדים על הקרקע. הם מקבלים סיוע, במעקב האווירי של ארה"ב, באמצעות מל"ט (מטוס ללא טייס) המופעל ע"י אמריקאי צעיר. המשימה מתחילה בצורה חלקה, אבל מקבל תפנית רעה כשלפתע החשודים עוזבים את ביתם הבטוח לפני שכוחות הקרקע מספיקים להגיע אליהם, ועוברים לבית אחר בשכונה בניירובי. המשימה מסלימה במהירות כאשר פאוול מבינה שהחשודים עומדים לצאת למשימת התאבדות שעלולה לגרום למותם של עשרות אנשים. כעת המשימה היא לא ללכוד את המבוקשים, אלא להרוג אותם.

הסרט עוסק במלחמות טכנולוגיות שמתנהלות בשלט-רחוק ודרך מסכים. הדילמות שהוא מציב - אינן פשוטות. הוא מתמודד בגבורה עם מורכבותן ועם ההיבטים המוסריים שעולים ממנו.

הדילמה המרכזית שעומדת במרכז "עין בשמיים" היא מוסרית. האם להרוג מספר קטן של אנשים, חלקם חפים מפשע, כדי להציל עשרות אחרים. מאחר שהמכריעים בסוגיה בסרט הם גנרלים ושרים בריטים ואמריקאים, וההרוגים צפויים להיות, בין היתר, גם אזרחים שלהם לשעבר שסרחו, וגם אזרחים קנייתים חפים מפשע שנקלעו לסביבה, הסוגיה כבדת המשקל גם ככה, מקבלת מטען נוסף.

הסרט מתמודד יפה עם האתגר. בניית המתח בסרט הדרגתית. המתח מתבסס על דיונים, נסיונות שכנוע, תוך כדי אי קבלת החלטות.

הקולונלית הבריטית הקשוחה (הלן מירן) מובילה בנחישות מבצע איתור ולכידה של קיצונים מתאסלמים ומוסלמים בקניה - חלקם אזרחים בריטיים ואמריקאיים לשעבר. בקבינט המדיני, מלווה אותה גנרל בנסון (אחת ההופעות האחרונות של אלן ריקמן המנוח), מוקף בפוליטיקאים לחוצים. במל"טים שמשקיפים על המבוקשים בקניה, שולטים מרחוק: סטיב (אהרון פול) וקארי (פיבי פוקס). הם מנהלים מבצע של מעקב שעומד להסתבך ואשר דורש מהם לבצע פעולה מרחיקת לכת.

הסרט מלווה את השתלשלות המבצע בהיבטיו השונים: חדרי המבצעים והמודיעין (מהדרגים הבכירים עד לנמוכים ביותר), המעקב מגבוה, מעקב קרוב יותר בסיוע דגם טכנולוגי של יונק דבש וחיפושית, שהם בעצם מצלמות ריגול קטנות, ואינספור מסכים משוכללים דרכם עוברות שיחות בין המפקדים.

מנגד, אנחנו צופים גם בהתרחשויות על הקרקע. כאן בוחרים להראות לנו את מי שעלולים להיפגע במקרה של ניסיון חיסול המבוקשים, את הכוחות בשטח ואת הסוכן הבריטי שמסכן את חייו (ברקאד עבדי).

במרכזו של הסרט נשמעים כל הטיעונים בעד ונגד, כשכל דמות מגיעה עם האינטרס שלה. הדיאלוגים אמינים וביקורתיים. כל בעל סמכות מבקש לגלגל את הנושא הלאה, ולזרוק את האחריות על ההחלטה הקשה לדרג שמעליו.

שרי הממשלות הבריטית והאמריקאית מוצגים באור לא מחמיא: חששנים שמחפשים כסת"ח.

בשורה התחתונה, "עין בשמיים" הוא סרט שמטפל בצורה מרתקת בדילמה קשה וריאלית: האם תרבות המערב מוכנה למלחמה בטרור האיסלמי עפ"י הקודים המוסריים שלה – לכידת טרוריסטים חיים או סיכול ממוקד, כדי לא לפגוע בחפים מפשע - או שהיא מכשילה עצמה בדיונים מתישים ובתהליכי קבלת החלטות מורכבים, בדרך חתחתים זו.

אלן ריקמן

גנרל פרנק בנסון

אלן סידני פטריק ריקמן היה שחקן קולנוע ותיאטרון בריטי. זוכה פרס גלובוס הזהב, פרס באפט"א לקולנוע, פרס הקולנוע של MTV, פרס בחירת הקהל, פרס אמי, פרס גילדת שחקני המסך ועוד מספר פרסים ומועמדויות. ויקיפדיה

תאריך לידה: 21 בפברואר 1946, האמרסמית', לונדון, הממלכה המאוחדת

תאריך פטירה: 14 בינואר 2016, לונדון, הממלכה המאוחדת

ריצ'ארד מקייב

ג'ורג' מטרסון היועץ המשפטי

ריצ'ארד מקייב (Richard McCabe), בתור שחקן השתתף בכ-4 סרטים, סרטו הראשון בו השתתף כשחקן היה נוטינג היל, הסרט האחרון בו שיחק הוא עין בשמים, ריצ'ארד מקייב נטל חלק בכ-2 פרקים מסדרות כגון ווולנדר.

אהרון פול

סטיב וואטס – טייס המזל"ט

אהרון פול (Aaron Paul) בן 36, נולד בתאריך יום שני, 27 באוגוסט 1979, בתור שחקן השתתף בכ-11 סרטים, סרטו הראשון בו השתתף כשחקן היה הפכים מושלמים, הסרט האחרון בו שיחק הוא 999, אהרון פול נטל חלק בכ-6 פרקים מסדרות כגון ושובר שורות.

פיבי פוקס

קארי - טייסת המשנה של המזל"ט

פיבי פוקס נולדה בשנת 1987 בהאמרסמיט, לונדון. היא שיחקה במספר סרטים בינהם: "האישה בשחור" (2014), "יום אחד" (2011), ועוד.

הלן מירן

קולונל קתרין פאוול

הלן מירן (Helen Mirren) בת 70, נולדה בתאריך יום חמישי, 26 ביולי 1945, בתור שחקנית השתתפה בכ-34 סרטים, סרטה הראשון בו השתתפה כשחקנית היה יום שישי הארור, הסרט האחרון בו שיחקה הוא עין בשמים, הלן מירן נטלה חלק בכ-1 פרקים מסדרות כגון ואזור הדמדומים.

בארקאד עבדי

הסוכן הבריטי בשטח

בארקאד עבדי נולד ב10 באפריל 1985 במוגדישו, סומליה. הוא שחקן מוכר בשל תפקידו בסרט "קפטיין פיליפס" (2013) עם טום הנקס.

צילומים: יח"צ

כתבות נוספות
bottom of page