top of page

קיטון – ביסטרו יהודי - חוגג יומולדת 70

"קיטון" – תא קטן שמתמחה בגדול, באוכל מזרח אירופאי

בחודש החגיגות...

  • יוגש תפריט מיוחד של 7 מנות ב-70 ₪

  • תוצג תערוכת אמנות ייחודית מספר האורחים של המסעדה

ב-15 השנים האחרונות מנהלת את מסעדת קיטון - אורנה רסקין, דור שלישי, נכדתם של המייסדים שרה וצבי.

דנה הבת, אורנה האם, וצלחת הצ'ולנט

אורנה רסקין מספרת...

"בשנת 1945 סבא צבי הקים את העסק. סבתא שרה נרתמה לאחר שלמדה הוראה והתמחתה בגני-ילדים. אני ואחותי סרבנו להשתלב בעסק. במשך 12 שנים עבדתי כאחות טיפול נמרץ, מחלקת ניתוחי לב בביה"ח תל השומר. בגיל 60 נפטרה אמא "ללא התראה מוקדמת"... בשל הנסיבות, באתי לעזור לסבתא שבישלה את המטעמים המזרח אירופאיים במסעדה. מאז אני כאן. מנהלת את המקום. הטבחים ואני למדנו את המתכונים מסבתא, אבל הם מבשלים. לפני שנה וחצי נפטרה סבתא בגיל 99, והיום אנו חוגגים יומולדת 70 למסעדה. עצב ושמחה שזורים יחד בחיינו...

"קיטון" הוא מוסד. האמנים ואנשי הרוח שתו ב"כסית" ואכלו ב"קיטון". הם נהגו לשבת במקומות קבועים".

בין האורחים הקבועים שאכלו במסעדה והשאירו את חותמם בספר האורחים או בציורים ושירים ניתן למצוא את : יחזקאל שטריכמן, נפתלי בזם, אורי ליפשיץ, יגאל תומרקין, מנשה קדישמן, רענן לוריא ואחרים.

לסועדים הקבועים במסעדה היו כסאות מסומנים עם שמותיהם, הבעלים דאגו לסמן את הכסאות עם לוחיות מתכת חרוטות בשמות האומנים.

בין השמות ניתן למצוא את: איזק שטרן, ארתור רובינשטיין, נעמי שמר, רפאל קלצקין, אלכסנדר פן, חנה רובינא, שמואל רודנסקי, אברהם חלפי, אפרים קישון ועוד.

מסעדת קיטון הממוקמת ברחוב דיזנגוף 145 בתל אביב – הראשונה בארץ שהגישה אוכל מזרח אירופאי. היא החלה בשנות ה-40 כדוכן אבטיח קטן בתל-אביב, רגע לפני הכרזת על מדינה ישראל. את הדוכן ניהל באהבה רבה סבא צבי. בחצות היום, מדי יום ביומו, היתה סבתא שרה פוקדת את המקום, ומביאה לו תבשיל מעשה ידיה. ותמיד, היה זה הרגע בו הדוכן מתמלא שמחת חיים ועוברי אורח, שחשקו באבטיח מרענן ועל הדרך גם טעמו מהתבשילים המעולים של סבתא.

אוכל יהודי אותנטי

זה הרגע בו נולד החזון לשדרג את החוויה הקולינרית הקסומה הזו. ליד דוכן האבטיחים, הוקם דוכן נוסף ומצליח לא פחות, ששירת באהבה את עוברי האורח שהתאוו לטעום מתבשיליה המדהימים של סבתא שרה. הדוכן הקטן הפך לסנסציה, ועם הזמן הפך למרכז התרבות הקולינרית בחיי התרבות העיר הגדולה ושל אזור דיזנגוף בפרט. הוא הפך למוקד עלייה לרגל של מקומיים ותיירים. אנשים מכל גוני הקשת החברתית הגיעו למסעדה. אנשי בוהמה ובעלי מקצועות חופשיים, היו מגיעים למסעדה על בסיס קבוע כדי לסעוד את לבם וליהנות מהחברותא.

יום אחד, כשאלכסנדר פן, אחד המשוררים הדגולים של ארץ ישראל היפה והטובה, הגיע למקום לארוחת צהריים מנחמת, הוא טען שהמקום מזכיר לו תא קטן ולכן צריך לקרוא למקום קיטון. ההמלצה התקבלה בזרועות פתוחות, והשאר – היסטוריה.

מסעדת קיטון הנוסטלגית והאהובה, היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מדינת ישראל, ושל תל-אביב בפרט. המסעדה שומרת על אווירה ביתית, אך גם דינמית ומעודכנת. דוגלת בפשטות, אבל לא מתפשרת על איכות. בקיטון מבשלים עם מיטב חומרי הגלם, ומשמרים את הטעם המוכר והביתי שגורם לכל סועד תחושה מנחמת שמציפה זיכרונות נעימים.

בחודש יומולדת 70 לקיטון תוגש ארוחת טעימות נוסטלגיות שתכלול:

ולהשלמת האווירה היהודית...

בכניסה לקיטון נמזגה בירה יהודית מאז תשע"ה, של איתי וחגי, הקרוייה בשם המקורי "וילדע-חייע" (חיית פרא באידית), בטעמים:

  • בירה חיטה עם "הסיפור בגרוש" של לילך שדה: "זלדה מניה גרעפס"

  • בירה אמבר עם "הסיפור בגרוש" של איתי צוקר: "ארטק בנימין צוקרקנדל"

  • בירה סטאוט חזקה עם "הסיפור בגרוש" של חגי גלמן: "בייגלה שמנדריק"

על כל בקבוק מופיע סיפור יהודי בגרוש. והסיפורים...מתרפקים על דמויות מהעבר הגלותי, הפשוט והתמים...

מסעדת קיטון

רחוב דיזינגוף 145 תל אביב

טלפון משלוחים: 03-5233679

שעות פעילות - ראשון עד שבת 11.30 - 21.30

ארוחות עיסקיות: ראשון עד חמישי 11.30- 19.30

צילומים: סימה להט

כתבות נוספות
bottom of page