top of page

"יקב מוני" על מורדות הרי יהודה

משפחה נוצרית, חמה וצנועה, מגדלת ענבים ומייצרת יין איכותי ו...כשר למהדרין

בליבם של הרי יהודה, על גבעות שטופות השמש של עמק שורק, שוכן יקב מוני של משפחת ערטול.

שאקיב ערטול, אב המשפחה וסוחר זיתים, הגיע לאזור הקסום של הרי יהודה, מכפר מרר שבגליל העליון. הוא התאהב במדרונות הירוקים והשופעים של עמק שורק, ובשנת 1980 החליט לחכור אדמות חקלאיות ולשתול כ-1,000 דונם של גפנים. הוא עשה זאת מתוך התחשבות בטרואר (מונח המתאר את מכלול תנאי סביבה לגידול חקלאי) המיוחד לאזור זה. בשנת 2000 ייסד שאקיב את היקב. היקב נקרא על שמו של ד"ר מוני ערטול ז"ל, בן המשפחה שנפטר ב-1995.

נור- מנהל היקב, שאקיב – אב המשפחה והמייסד, ששון בן-אהרון

היינן סם סורוקה הצטרף ליקב בשנת 2009, ועימו רזורמה מרשים מיקבים בעולם (קנדה, צרפת ואוסטרליה).

בשנת 2014 נכנס יינן מוערך מאד בתעשיית היין הישראלית: ששון בן אהרון שהחליף את סם. ששון עבד שנים רבות בתעשיית יין הישראלי.

אנשים אלה בשיתוף בני משפחת ערטול, מצליחים לייצר יין ישראלי ייחודי, מפתיע וכשר למהדרין.

יקב מוני - מודרני ומשוכלל. היין ביקב מתיישן בחביות עץ השוכנות במערת גיר ציורית. המערה מספקת את התנאים האידיאליים ליישון היין: 17 מעלות של טמפרטורה טבעית קבועה, ובלחות קבועה של כ-70%.

מערה נוספת, חצובה בסלע גיר, משמשת כאולם אירועים אינטימי. היא מצוננת באופן טבעי בטמפרטורה קבועה בקיץ ובחורף.

ייחודו של היקב הוא לא רק בזני היין המשובחים הגדלים למרגלות עמק שורק, אלא גם באנשים המיוחדים המחוייבים לאיכות, שמייצרים אותו. מחירי היינות - סבירים, למרות איכותם הגבוהה.

נוף הכרמים ומטעי הזית כפי שהוא נשקף ממרפסת חצר היקב

לדברי ששון בן-אהרון: "בתקופת האביב בה נעשה גיזום לדילול עצי הענבים, והורדת האשכולות. זה נעשה עפ"י הנחיות מדריכי משרד החקלאות. בתחילת אוגוסט עד אמצע ספטמבר נערך הבציר. אנו משקים את הכרמים במים מותפלים ומטוהרים.

בכרמים אנו מגדלים זני זיתים רבים כמו מנזוליני, סנטה, נבלי, סורי, ברנע... וענבים מסוג מרלו, שיראז, קברנה... בכל שנה אנו מפתחים ומוסיפים זנים חדשים.

כיום, אנחנו יושבים על 1,000 דונם כרם ו-1,000 דונם עצי זית.

15% מהתוצרת מיוצאת לחו"ל, ובעיקר לארה"ב".

הבנים שנוספו למיזם המשפחתי הם נור שמנהל את היקב, זהאי – מנהל את הכרמים, וראסן – מנהל שיווק שמן הזית.

במסגרת הביקור ביקב מוני, ביקרנו גם בכנסיית רג'ינה פלשתינה הסמוכה ליקב. הכנסיה הוקמה בשנת 1927. שייכת למנזר דיר רפאת. היא פשוטה במראה, ובכל זאת מפתיעה ביופיה.

מרכז מבקרים

מרכז המבקרים של היקב ממוקם על גבעות שטופות שמש של עמק שורק והכרמים שבמדרון הגבעה שבאזור בית שמש. במרכז המבקרים ניתן לערוך פיקניקים תחת סוכות, וליהנות מנקודת תצפית מיוחדת המשקיפה לעבר הכרמים ועמק שורק.

עוד מציע המרכז: סיור ברחבי היקב ובמערה בה מאוחסנות חביות היין, ומטעימות יין מסדרת הנחל החדשה.

שעות הפעילות: 09:00 – 17:00

דרכי הגעה ליקב מוני: כביש 38 משער הגיא לכיוון עמק האלה, יש לפנות לכיוון קיבוץ צרעה ימינה, מיד לאחר לפנות לבית שמש ולנסוע ישר כל הזמן עד למנזר דיר ראפעת, שם שוכן היקב. קיים שילוט לכיוון היקב מן הכביש הראשי.

כל המוצרים כשרים.

משגיח הכשרות יצחק לוי

לתאום ביקור מראש: 02-9916629

אתר אינטרנט: http://www.mony-vineyard.co.il

צילומים: סימה להט

כתבות נוספות
bottom of page