top of page

קבלת הפנים השנתית (2015) של הקהילה הבהאאית העולמית

בערב שלישי, 24 במרץ 2015, זכיתי להיות מוזמנת לקבלת הפנים השנתית של הקהילה הבהאאית העולמית. האירוע החגיגי והמרשים נערך במלון סיטדל בירושלים, לרגל ראש השנה הבהאאי (נאורוז).

באירוע נכחו נציגי ממשלה – שרים וחברי כנסת, ראשי הדתות בישראל, אנשי הסגל הדיפלומטי, נשיא האוניברסיטה העברית ואנשי אקדמיה, חברי הקהילה הבהאאית העולמית שמתנדבים במרכזים בחיפה ובעכו....כולם הגיעו לתת כבוד ולהצדיע לקהילה הבאאהית.

כמה מדהים היה לראות חלקים אופייניים של הגנים הבהאאים שהועתקו בכניסה לאולם האירועים. ערוגות של פרחים ושתילים צבעוניים, ערוכים בצורה סימטרית ואסתטית – עוררו התפעלות של כל המוזמנים.

בכניסה, קיבלו את פנינו ד"ר ג'ושוע לינקולן, המזכיר הכללי של הקהילה הבהאאית העולמית ורעייתו.

6 נגנים וזמרים מתנדבים ממרכז הבהאים בארה"ב, אנגליה, גאנה ודרום אפריקה – הנעימו בשירה ובצלילים מענגים. הכיבוד והשתייה הוגשו כיד המלך. כל פרט באירוע היה מוקפד ומושקע, ממש כמו בגנים.

דר" ג'ושוע לינקולן פתח בברכת "ברוכים הבאים" בעברית, באנגלית ובערבית. הוא קרא את מכתבו של הנשיא ריבלין בו הוא ברך את הקהילה הבהאית, את הנוכחים ואת עם ישראל בשמחה, הצלחה, שלום ובריאות.

ד"ר לינקולן הביע תקווה שהשנה הקרובה תהיה טובה מקודמתה, והזמין את הנוכחים לבקר בבית התפילה של הבהאאים שפתוח לכולם.

פרופ' משה שרון, מייסד הקתדרה הראשונה בעולם ללימודים בהאאים באוניברסיטה העברית בירושלים, נשא את הדברים הבאים:

"לפני קרוב לארבעים שנה, ביקשה ממני סטודנטית באוניברסיטת בר אילן להנחות אותה בכתיבת עבודת דוקטורט על הבהאאים, ואני דחיתי אותה מיד באמרי שאינני יודע דבר על הבהאאים. המלצתי לה לחפש נושא אחר... והנה אני עומד לפניכם היום כראש הקתדרה היחידה בעולם ללימודים בהאאים, לאחר שיסדתי אותה לפני למעלה מחמש עשרה שנה, כתבתי את הספר היחיד בשפה העברית על הבהאאים וכתבי הקודש שלהם, תרגמתי לעברית את ספר הקודש החשוב המדריך את חייהם של הבהאאים – אלכתאב אלאקדס (הספר הקדוש ביותר). הספר נגיש עתה לקוראי העברית ותורם להסיר את מסך הבורות המזיקה שציבור רחב לוקה בה, כשהוא מזהה דת עולם זו, שקנתה לה אחיזה בלבותיהם של קרוב לשישה מיליוני בני אדם בכל חמש היבשות - עם הגנים בחיפה ועכו, ולא עם יצירות הפאר הספרותיות והתיאולוגיות של יוצרי הדת. הקתדרה ללימודים בהאאים הפכה לחלק בלתי נפרד מן הפסיפס האקדמי העשיר המציין את לימודי הדתות באוניברסיטה העברית, ולמציאות קבע במסכת המחקר בה... מתוך גישה ידידותית... שנה טובה לידידינו הבהאאים, וחג שמח לבית ישראל."

ומשהו על הדת הבהאאית...

זו דת מונותאיסטית, עצמאית וחדשה יחסית. מקורה בדת הבאבית שנוצרה בפרס ב 1844- על ידי הבאב, סייד עלי מוחמד. מוצא הדת באסלאם השיעי, אך היא אינה מוגדרת כזרם בתוכו. מרכזה של הדת בעכו ובחיפה. רוב כתביה הקדושים נכתבו על ידי הנביא בהאא אוללה, שטען כי הוא ממשיך בשורתו של הבאב. מעריכים שקיימים כשישה מיליוני מאמינים ברחבי העולם, במספר רב מאוד של ארצות. כתבי הדת הבהאאית תורגמו למאות שפות. על אף מוצאה המוסלמי של האמונה, כמעט אין ערבים בין חסידיה, ובאיראן היא נרדפת קשות. את עיקר הצלחתה השיגה במערב ובהודו, בשל מסריה האוניברסליים.

המסר של הבאב ובהאא אוללה הוא שישנו אל אחד, שמתגלה בפני האנושות לאורך השנים וחושף את רצונו. כל הדתות הן בעלות מוצא אלוהי משותף, וניתנו על ידי נביאים שהם שליחי האל, בהם משה, בודהה, מוחמד, קרישנה, ישו, זרתוסטרא והבאב. הם מייצגים שלבים עוקבים בהתפתחות הרוחנית של האנושות. בפי השליח האחרון, בהאא אוללה, הייתה בשורה המדגישה שלום כלל עולמי, התקדמות מדעית והתנהגות מוסרית.

הבהאאים מאמינים באחדות האלוהית; אחדות המין האנושי; חיפוש אחר האמת; חיזוק היסוד המשותף של כל הדתות; אמונה בהרמוניה בסיסית בין דת למדע; התנדבות; שוויון בין גברים לנשים; מונוגמיה; שלילת דעות קדומות ואמונות תפלות; ציות קפדני לחוקי הממשלה המקומית, אי נשיאת נשק ולוחמה ואיסור על השתתפות בכוח צבאי של מדינה כלשהי, למעט כוחות או"ם; חינוך חובה בכל העולם; חיפוש אחר פתרון לבעיית הכלכלה העולמית; שימוש בשפה עולמית (בעבר אספרנטו וכיום לוז'באן) וחתירה לשלום עולמי תחת ממשלה בינלאומית שתקבל לידיה חלק מסמכויותיהן של המדינות.

בערב קבלת הפנים של הקהילה הבהאאית, חוויתי את הגישה הידידותית, והמכבדת של המארחים, כפי שהבהאו אולה כיוון. בתורתו הוא העניק לבני האדם "מזון לנשמה". המארחים הגדילו לעשות, וגם הוסיפו "מזון נפלא לגוף"...ועם שילוב מנצח כזה ובתוספת כבוד הדדי אמיתי, אין להתפלא על קשרי הידידות האמיצים בין ישראל לבין הקהילה הבהאאית.

כתבות נוספות
bottom of page