top of page

חוגגים מימונה בביתה של פנינה טורנה

היו שם יופי, אהבה, שמחה, מוזיקה, והרבה מטעמים מתוקים...

הוזמנתי לביתה של פנינה טורנה, כדי לחגוג את מוצא"ש שביעי של פסח, ביציאה ממצות למופלטות. למען הגילוי הנאות, את פנינה ראיתי במדיה, אבל לא נפגשנו פנים מול פנים.

עם כניסתי לביתה המפואר, קיבלו את פניי, פנינה ובן זוגה דודי, בחום ובלבביות. לא שאלו מי אני, שהרי הבתים במימונה פתוחים לכל דיכפין.

בכניסה הוצבה עמדה של כפתנים לנשים ולגברים. לבוש מרוקאי מסורתי, אותו לובשים במהלך חגיגות המימונה והחינה המרוקאית, והוא מסמל את תרבות העם הצפון-אפריקאי. זהו סוג של שמלה עשוייה בדים רקומים, מבריקים ויקרים. לנשים התווסף כתר, סרט שיער וטול תואמים, והגברים זכו לתרבוש בגוון ארגמן ולמסבחה - שרשרת חרוזים.

ביחד עם עשרות רבות של אורחים, בני משפחה וחוגגים, רקדנו, כמיטב מסורת יוצאי יהדות מרוקו, לצלילי מוזיקה קצבית ושמחה של החג, שרנו, שתינו "כיד המלכה פנינה והמלך דודי", וגם אכלנו דברי מתיקה צבעוניים ומשובחים שהוכנו על ידי המשפחה.

בן זוגי האשכנזי, חווה את החיבור עם העדה, כשהוא אוחז מופלטה בידו, חובש תרבוש על ראשו, ומקרין שמחה לכל עבר... ועל זה נאמר שהתקיימה בו המצווה החדשה: "אמץ אשכנזי למימונה".

אין ספק שיוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהודי מרוקו, הצליחו להפוך את מורשת המימונה, בסבלנות האופיינית להם, מחג של עדה אחת, לחג לאומי בו נפתחות הדלתות לכל עם ישראל. חג של אהבת חינם. הבתים הפתוחים משדרים מסר של אחווה, אחדות וקירוב לבבות. העם מתחיל להפנים שמורשת יהדות ספרד והמזרח - שייכת לכל העם, והיא כבר לא מיגזרית כפי שהיתה בעבר.

פנינה טורנה היא מעצבת אופנה של שמלות כלה וערב, בישראל וברחבי העולם. עיצוביה נתפרים לשמלות בתפירה עילית ידנית - הוט קוטור. הם מבוקשים על ידי שחקנים וסלבריטאים, ונמכרים בחנויותיה בישראל ובמדינות רבות בעולם (בצפון אמריקה, אירופה ובמזרח הרחוק). ואם לא די בכך, היא גם אישיות טלוויזיונית המופיעה בסדרות ובתוכניות ריאליטי בארץ ובעולם.

מיכל כהן, העוזרת של פנינה, יד ימינה ואשת אמונה, מספרת:

"כשפנינה נמצאת בארץ בתקופת הפסח, היא מקפידה לחגוג את המימונה בביתה. היא חרוצה, פועלת מתוך נדיבות-לב, ורק למטרות טובות. פנינה חיה בלו"ז לא אנושי... טיסות ברחבי העולם, היא אם למופת, אשת משפחה, מעצבת אופנה מובילה בארץ ובעולם, תופרת שמלות מוקפדות ומדהימות, אישיות טלוויזיונית, יחצ"נית... בקיצור - מודל לחיקוי. פנינה עובדת קשה יותר מכל הצוות ביחד. כשאנחנו צופים בה, אין לנו ברירה אלא "ליישר קו" איתה ולהשתדל עוד יותר... היא "מטוס קרב של אישה אחת". 40 אנשים עובדים ברקע, וכולם מרגישים משפחה; אמנם לא ביולוגית, אבל אמיתית. פנינה היא אשת חזון. החלומות שלה בוראים את המציאות שלה ושל כל אלה הסובבים אותה".

לדברי דוד לבנשטיין, בן הזוג, ומנהל את עסקיה של פנינה: "הגבולות בעסק ברורים ומשלימים: אני אמון על הצד האדמיניסטרטיבי והפיננסי, ופנינה היא האמנית והמעצבת. היא "המוח הפורה" שלא מפסיק להמציא עיצובים, וליישם רעיונות חדשניים לדגמים שזוכים להצלחה גדולה בארץ ובעולם".

לדברי פנינה טורנה: "אמי, רות ז"ל, אמרה לנו: "תגידו שאתן ספרדיות, ואל תגידו מרוקאיות". רק בחג המימונה היא הרשתה לעצמה להתחבר לשורשיה המרוקאיים. ואני חוגגת את החג כ"מפגש אהבה" בין כל שבטי ישראל, שהתקבצו למרות השוני ביניהם".

רות, אמא של פנינה טורנה

​ליליאן – אחראית על הכנת המופלטות הטעימות, עוד מימי אמא רות ז"ל

טוני בלוסטון - אמנית לאיפור, ציורי פנים וגוף, וקעקועי חינה

ומשהו על מקורות החג...

את החג הביאו עולי מרוקו בשנות ה-50. הוא התקיים במרוקו במשך מאות שנים: מימונה, שפירושה בערבית מזל, היתה חג אביב. בהרי האטלס, החג היה מזוהה עם חגיגות טבע ונוף ועם ביקור בקברי צדיקים. מהות החג היתה קירוב לבבות, מתוך שלום ושכנות טובה בין יהודים ומוסלמים. המוסלמים היו באים אל היהודים כדי להביא להם את הלחם הראשון שלאחר חג הפסח. היהודים היו גומלים להם בהכנת דברי מתיקה ומופלטות - מאכלים שמסמלים מעבר מקודש לחול, ממצה ללחם.

ולסיום, ברוח המימונה...אחינו בית ישראל: "תרבחו ותסעדו" ! ובתרגום חופשי: תרוויחו (תצליחו) ותזכו למזל טוב.

שיהיה המזל שרוי בביתכם, והשמחה במעונכם, ונתבשר במהרה בבשורות טובות.

צילומים ווידאו: סימה להט

כתבות נוספות
bottom of page