top of page

גוש עציון – פנינה תיירותית

בין "עיר הקודש" ל"עיר ההר"

הוזמנתי עם חבריי העיתונאים לסיור מרתק ב"מסלול החיים הטובים" בגוש עציון. את הסיור ליווה יוסי היימן, מורה דרך מוסמך יוסיהיימן/http://bit.ly

גוש עציון – קבוצת יישובים, דרומית לירושלים (10 דקות נסיעה מירושלים, שעה מתל-אביב) - בין חברון ובית-לחם, מזרחית לעמק האלה.

זוהי פנינה תיירותית מיוחדת, בעלת מגוון רחב של אתרי תיירות לכל הגילאים ולכל תחומי העניין.

הסיור התחיל בחלקו המזרחי של גוש עציון

האיזור המזרחי של גוש עציון – קדום יותר. הוא מהתקופה המקראית של דוד ואבשלום, יואב בן-צרויה, האישה החכמה מתקוע....

היישובים הראשונים הוקמו בשנות ה-20 של המאה שעברה.

מתוך כ-22 יישובים בגוש, שמונה יישובים מעורבים: דתיים לאומיים וחילוניים גרים בכפיפה אחת. ביה"ס משקף את האידאולוגיה של מציאת שביל הזהב בין העולמות השונים.

הקרב על גוש עציון החל בראשית מלחמת העצמאות, מיד עם ההכרזה על תוכנית החלוקה ב-29 בנובמבר 1947, והסתיים ב-14 במאי 1948 - יום הכרזת העצמאות, עם נפילת הגוש כולו בידי כוחות הליגיון הערבי. שיאו של הקרב היה ב-13 במאי 1948; בקרב על קיבוץ כפר עציון שבו נהרגו 127 מתושבי הקיבוץ ומגיניו. רבים מהם נרצחו לאחר שנכנעו. בקרבות גוש עציון נהרגו 242 חברים ולוחמים ישראלים.

יום הזיכרון לחללי צה"ל נקבע ביום טבח חללי כפר עציון – יום לפני יום העצמאות.

לאחר מלחמת ששת הימים, חודשה ההתיישבות, וכיום היא מונה כ-80,000 תושבים.

סמל הגוש – עץ אלון בודד במרכז הגוש. על שמו נקרא היישוב "אלון שבות".

אפרת וביתר עילית – מועצות מקומיות.

התחנה הראשונה בסיור: מבצר הרודיון – שרידי ארמון הקיץ שבנה הורדוס בתקופת השלטון הרומאי.

ההרודיון נבנה ע"י המלך הורדוס לפני כאלפיים שנה. בהרודיון ניתן לסייר בין העתיקות, ולטפס לארמון המקורי. בשנת 2007 מצא פרופ' אהוד נצר את קברו של הורדוס בהרודיון.

להרודיון מגיעים כ-130,000 תיירים בשנה מכל רחבי העולם. האתר מתופעל ע"י הרט"ג – רשות הטבע והגנים. פתוח שבעה ימים בשבוע http://j.mp/herodiun

מי היה הורדוס?

הוֹרְדוֹס היה מלך יהודה משנת 37 לפני הספירה ועד מותו. הוא ייסד את שושלת בית הורדוס, וכונה גם "הורדוס הגדול", כדי להבדיל אותו מבניו שנקראו על שמו. הורדוס נתפס בזיכרון ההיסטורי של היהודים כשליט אכזר, הן כלפי מתנגדיו (במיוחד מבית חשמונאי) והן כלפי קרוביו ובני משפחתו. הוא היה חשדן (פרנואיד) ורצחני. הוא טבח בבני משפחתו, כי חשש לשלומו ולמלוכתו. הקיסר הרומי אוגוסטוס, שהורדוס עצמו העריץ, אמר עליו פעם ש"עדיף להיות חזירו של הורדוס מאשר להיות בנו". הורדוס אכן שיתף פעולה עם הרומאים. הוא מלך על יהודה מטעם האימפריה הרומית, ועשה את דברה באופן מוחלט.

הורדוס ידוע במיוחד במבנים המפוארים שיזם. הוא בנה מחדש את בית המקדש היהודי, והפך אותו למקדש מפואר במיוחד. הורדוס בנה את קיסריה כעיר נמל גדולה ומרכזית על שם אוגוסטוס קיסר, בנה מחדש את מצדה (שהייתה מיועדת להיות ארמון-מקלט עבורו) ואת הארמון שלו בהרודיון, שבו גם מוקמה אחוזת הקבר שלו, שהתגלתה בשנים האחרונות בשיפולי התל.

אנו יודעים על הורדוס בעיקר מהביוגרפיה שכתב עליו יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס). אין כמעט ספק שהורדוס הוא אדומי במקור, שמשפחתו גוירה בכוח ליהדות על ידי בית חשמונאי. עם זאת, ממצאים ארכאולוגיים מתקופת הורדוס מעידים שהורדוס נתפש בעיני עצמו ובעיני בני תקופתו כיהודי, וזה גם תואם את הידוע על האדומים שהתגיירו והפכו יהודים לכל דבר.

מהכתבים עולה שהורדוס בחר במיקום הארמון הגבוה לאחר שנמלט בעור שיניו מירושלים, מפני החשמונאים ועוזריהם שדלקו אחריו. במהלך הבריחה, אמו נפלה מהעגלה והוא חשב שהלכה לעולמה. הוא הורה לעוזרו להרוג אותו בחרב, ואז אמו גילתה סימני חיים. הוא פרש זאת כ-נס, וביקש להיקבר על הגבעה הזאת.

הורדוס הקפיד שתהיה לעבדיו עבודה סביב השעון. הוא האמין שבטלה עלולה להביא אותם למחשבות על מרד.

ארמון – מבצר ההר, הוא בית מרחץ רומי עם כמה חדרים. בחדר הראשון המלך הסיר את מחלצותיו, בשני – אמבט מים פושרים עשוי שיש מלא שיובא מאיטליה. פרסקו מכסה את הקירות. פתח איוורור מלמעלה. חדר שלישי הוא בית המרחץ, או החדר החם. העבדים הסיקו את התנור. אוויר חם נדחף בין שתי הרצפות. ובקירות – סאונה חמה ביותר.

אולם הטרקלין של הארמון שימש לקבלת האורחים. זהו חדר שרד גדול שקירותיו מצופים פרסקו.

בית הכנסת ואולם האירוח

מקווה טהרה

המערכת התת-קרקעית – את המים הובילו העבדים על גבי חמורים. הם בנו 4 בורות מים. האחד היה זמין לאנשי המלוכה, ו-3 חיצוניים אחרים. המורדים בנו ביניהם תעלת מילוט. הכניסה המשנית למערכת המנהרות נעשתה מתוך מרתפי הארמון.

הירידה במדרגות מובילה לשרידי מנהרה מימי המרד הגדול 132 135/136 לפני הספירה. מכאן ממשיכים עד לבור המים הגדול. מנהרה מימי המרידות - המרד הגדול 71-66 לפני הספירה. זו מנהרה צרה ותלולה שנחצבה בידי המורדים כדי להעלות מים מהבורות התחתונים, מבלי להחשף לעיני האויב.

חוות שדה-בר גבינות

המשכנו למחלבת שדה-בר מחלבת עיזים, מגבנה ומפעל לייצור חומרי בעירה מ"גפת" (גפת היא הפסולת של בתי הבד שמייצרים שמן זית). המחלבה ממוקמת למרגלות ההרודיון והוקמה למען נוער בסיכון מתוכנית "שדה בר".

המחלבה מציעה ארוחות בוקר, סיור טעימות, סדנאות גבינה וסדנאות גפת.

המחלבה כשרה, חלבית ופתוחה בימים א ה. http://bit.ly/sde-bar

לדברי גד כהנא: להרודיון מגיעים כ-130,000 תיירים בשנה. החזון הוא לפתח תשתית תיירותית - קו גישה למדבר יהודה, לים המלח ולמצדה. במשך השנה מתקיימים אירועים שונים כמו צעדת הל"ה, פסטיבלים בחגים, וגולת הכותרת – ב-29 במאי 2015 יתקיים פסטיבל הדובדבנים.

לדברי נחמן: בחווה מתקיים שילוב של מורשת עם אטרקציות. החווה שייכת לסוכנות היהודית ולהסתדרות הציונית. היא שמה דגש על פעילות חינוכית (שיקום נוער ופריפריה) ותיירותית (בעיקר מצרפת וברית המועצות). במחלבה מייצרים גבינות ויוגורטים מחלב צאן. בחווה מתקיימות סדנאות, ומוגשות ארוחות על טהרת תוצרת הדיר.

במקום, מפעל גפת אקולוגי. מייבשים את הפסולת של בתי הבד, ומשתמשים בה כחומר בעירה, במקום לכרות עצים...

יקב גוש עציון

עזבנו את מזרח גוש עציון לכיוון מרכז הגוש כדי לבקר ביקבי גוש עציון. מרכז המבקרים שוכן בצומת הגוש. מרכז המבקרים אמנם נבנה לפני פחות מעשר שנים, אך היקב קיים כבר כעשרים שנה.

היינות של היקב זכו למדליות רבות בתחרויות ברחבי העולם, וביניהן מדליית זהב על קברנה 2009.

לדברי אסף רוזנברג, מבעלי המקום, ב-20 השנים האחרונות ניטעו 600 דונם של גפנים. זהו מימוש המעשה הציוני. תנאי האקלים לגידול הגפנים הם אופטימליים: אזור קר, 900 מטר גובה, 200 מטר מעל ירושלים, קרקע איכותית, מים מחלחלים מההר, ובשל כך כמות המים המגיעה לעצים – מבוקרת.

ביקב ניתן לקיים סיורי טעימות יין המשולבים בהסברים. ניתן לאכול במסעדה השוכנת במקום. המסעדה כשרה-חלבית ופתוחה בימים א' – ו' ובמוצ"ש. http://j.mp/yekevetzion

ביקב טעמנו יינות משובחים: יין נחל חפירים לבן, עמק ברכה 2007 אדום, וגולת הכותרת: ליקר דובדבן 2013.

חיזיון אור-קולי

וכעת... ההיסטוריה המקומית. צפינו בחיזיון האורקולי (מוצע בשש שפות שונות).

החיזיון מספר את סיפורו של גוש עציון בצורה מרתקת ומרגשת. לחיזיון מגיעים מדי שנה

כ-100,000 מבקרים מכל העולם, אשר פותחים את הסיור "בטעימה" מהמורשת של

מתיישבי גוש עציון.

פתוח בימים א' – ה' (יש להזמין מקום מראש).

החיזיון האורקולי החדש עתיד להיפתח בתחילת 2016. http://j.mp/etzionshow

בית ספר שדה כפר עציון

נסיעה של שעה וחצי בנחל תקוע דרגות http://j.mp/tekoa

באותו מתחם של החיזיון, שוכן אתר בי"ס שדה כפר עציון ממנו ניתן לצאת לסיורים מרתקים ברחבי גוש עציון, או לשהות בצימרים המחודשים של בית הספר.

זאביק, מנהל התיפעול של ביה"ס, מפעיל 14 צימרים חדשים ואיכותיים המיועדים למשפחות גדולות (זוג + 3-4 ילדים) באירוח מלא או חלקי. המשפחות מקיימות בו שבתות חתן, ימי הולדת משפחתיים, חגיגות בר/בת מצווה. צה"ל שולח את משתתפי קורס נתיב, נוער תגלית ועוד. בביה"ס יש גן אירועים שמתקיימות בו חתונות, יחידות אירוע למשפחות גדולות, בי"ס שדה. http://j.mp/etzionsade

במסעדת רוזה כל טעימה – טעימה!

הגיעה שעת ארוחת הצהריים...מסעדת "רוזה" שנפתחה לפני 7 חודשים בצומת גוש עציון. בעלי המסעדה יאיר שיאון ועדי בן-זינו.

רוזה היא מסעדת בשרים איכותית השוכנת באתר היסטורי מצודת עציון. המבנה מהתקופה העותומאנית. המסעדה מציעה מגוון רחב של מנות ובר יין/אלכוהול עשיר. מנות ערבות לחך. במסעדה קיימים חדרים לקבוצות ואירועים פרטיים (עד 40 איש). כשר בשרי. פתוחה בימים א' – ו' http://j.mp/rozaetzion

חוות ארץ האיילים

ואיך אפשר בלי אקסטרים?

בחוות ארץ האיילים ניתן לגלוש באומגה הארוכה ביותר בארץ, לבקר בחי בר, לבלות בפארק אתגרי עשיר במתקנים, ואף להתארח במקום שכולל גן אירועים, חניון קראוונים, חאן לילה ומתחם אוהלים הכולל שירותים, מקלחות ומטבחים. http://j.mp/deerland

מארץ האיילים ניתן לצאת לטיולי ג'יפים בשטח עם חברת ATV טרקטורוני גוש-עציון הכוללים מגוון מסלולים לקבוצות. מדובר בנהיגת שטח עצמאית בליווי מדריך, המשלבת במהלך הטיול סיפורים, מידע על האתרים ועוד... http://bit.ly/etzion-atv

עמית מנהל האתר אמר: "הדוד שלי, ליאור, הקים את החווה לפני 11 שנים. הוא רצה חוות ספורט אתגרי עם קירות טיפוס, טרקטורונים, אומגה... הוא התחיל עם איילים אדומים, ומאז הכל היסטוריה...

טיפסנו על אומגה הארוכה ביותר בארץ – 400 מטר לכיוון אחד, מעל צמרות העצים ומעל כבישים. מהירות הגלישה 60 קמ"ש. צרחנו מרוב התרגשות של כייף.

עוד באזור מזרח הגוש

  • גלריות האמנים של היישוב תקוע, לרכוב על סוסים, לסייר בנחל תקוע ומערת החריטון ולצאת בסיורי ג'יפים לים המלח.

  • אמת הביאר מסלול באמה המביאה מים לירושלים ונבנתה ע"י הורדוס. http://bit.ly/amat-gush

  • האלון הבודד סמלו של גוש עציון, ניתן לצאת למסלולי אופנייים משם http://bit.ly/etzionbikes

  • דרך האבות מסלול למשפחות בין מקוואות וגתות מתקופת בית המקדש השני והשלטון הרומאי -http://bit.ly/long-derechavot

  • קפה בחורשה ממוקם ביישוב גבעות, מתופעל ע"י תלמידי סדנת השילוב נוער בעלי לקויות.

  • http://bit.ly/cafe-shiluv

  • חויות צומת מרכז המבקרים של המכון המשלב הלכה וטכנולוגיה. מקום מרתק לכל הגילאים! http://j.mp/zometexper

  • מעיינות בגוש עציון http://j.mp/maayanot

  • מרכז חוויות חוות סוסים, מרכז טיפולי וסדנאות לחברות. http://bit.ly/havayot

  • מסעדת גוונא מסעדה חלבית ודגים כשרה בחוות משואות יצחק הישנה. http://bit.ly/gavna

  • "ביקב" מסעדה חלבית ודגים כשרה ביקבי גוש עציון http://bit.ly/bayekev

  • "החממה" בית קפה באווירת שרונה http://bit.ly/green-gush

  • קליבר 3 פיינטבול, קרב מגע וחווית צה"ל – 3-http://j.mp/caliber

  • בירה "העץ הבודד" מבשלת בירה בעלת אופי סקוטי.

  • המנזר הרוסי שימש כמשלט במהלך מלחמת השחרור. ניתן לסייר במערה בה התבודדו הנזירים http://bit.ly/1y21duY

  • קטיף פטל /דובדבנים פסטיבל הדובדבנים ייערך השנה - 29.5 עדכונים נוספים בהמשך.

לפרטים נוספים, אירועים קרובים ומידע נוסף:

צילומים: סימה להט, יהודה ויינגרטן

כתבות נוספות
bottom of page