top of page

עולים לרגל לפארק נאות קדומים

המסע הקדום ל"ארץ התנ"ך"

בחול המועד פסח, 5-8 באפריל 2015, מטיילים עצמאית בנופי אביב מגוונים ומרהיבי עין, "ועל הדרך" - יוצאים למסע קדום בעקבות ה"עולה לרגל". עוברים תחנות בהן שחקנים מחופשים, מספרים סיפור ומציגים מגוון של מלאכות קדומות, כמו אריגת בדים, כדרות, קליעת סלים, פיסול בעץ ועוד.

בנוסף, מתקיימת סדנת יצירה ברוח הווי העולים לרגל, תצוגת צמר צבוע מצמחים, מתחם הרפתקאות וחבלים, מתחם ג'ימבורי לקטנטנים, פינת חיות משק ומתחם מתקנים חקלאיים קדומים.

פארק נאות קדומים - שמורת טבע קסומה, חבויה באמצע הדרך בין תל אביב לירושלים, על יד העיר מודיעין ויער בן-שמן.

בתחילת המסע צופים בסרטון המסע לארץ קדם. מכאן עוברים למסלול הליכה לבן באורך 3 ק"מ (למשפחות ולעגלות), או כחול באורך 2 ק"מ - לתחנות של מלאכות קדומות. את המלאכות הקדומות מציגות שחקניות מוכשרות, שמשמשות גם כמדריכות בפארק.

הראשונה - תושיה (יעל כהן) – האורגת בנול.

שיחקה כאילו נולדה למשחק בכלל, ולעבודת הטוויה בפרט. היא גוזזת, מלבנת, מנפצת, טווה ואורגת. והכל במקצועיות ובאהבה.

השניה - סנסינה (איריס גולן) – קולעת הסלים.

שוזרת סל או טנא מנצרים עבור עולי הרגל לבית המקדש. היא אומרת "אני מציעה עבודת אמנות ולא עבודה בעיניים.... ידע זה כוח. מה שאת יודעת, שווה יותר ממה שאת יוצרת".

השלישית – פועה (שירן יצקן) הצבעית.

"נשים צבעיות זהו מחזה נדיר... עולי הרגל מתחלחלים כשפוגשים אישה צבעית, כי זה נחשב מקצוע גברי... אני נצר לשושלת צבעים. למדתי לרקוח את הצבעים בסדנא של אבא... האחים שלי - כל אחד מהם התמחה רק בצבע אחד, ואילו אני – בכל צבעי הקשת".

את ההצגות כתב, ביים וערך – האיש המוכשר אילן מלאכי, איש תיאטרון ומוזיקאי.

המשחק האותנטי והטבעי של המדריכות/השחקניות (בעלות המלאכה), הקצב ואורך ההצגות – היו מושלמים. הטקסטים מחורזים ואינטלגנטיים להפליא. הילדים והמבוגרים ישבו מרותקים, הקשיבו בעניין רב, שיתפו פעולה עם השחקניות, וההנאה ניכרה על פני כולם.

המסרים שחוזרים ונישנים בהצגות - פמיניסטיים ומתקדמים:

  • קשה לאנשים עם שינויים וחידושים. הם שבויים בקונספציות. זה היה אז. זה קיים גם היום.

  • אנשים לא רוצים לשלם בעבור אמנות. רוצים ללמוד סודות מקצועיים, ומוכנים לשלם בעבור רכישת המקצוע.

  • הנשים השחקניות – מומחיות בתחומן, גאות ובעלות ערך עצמי גבוה. הן רואות בפרנסה פתח לעצמאות כלכלית.

אהבתי מאד את המסרים, שמציגים את המציאות של פעם מול זו של היום, ומשקפים התקדמות ותקווה מגדרית.

והתחנה האחרונה – יוסי אוד. חרש, פסל עץ.

יוסי עוסק במלאכת כפיים עתיקה בתחום הפיסול בעץ. סיפר איך מגלים ומתחברים אל עולם העץ, כי "בכל עץ יש משהו שאני חושף, כמו ארכאולוג...

"כשעובדים נכון עם הגוף, תוך שילוב רגשות וחשיבה נכונה – לא נפגעים ולא מתעייפים. גם ילדים יכולים לעשות זאת".

ואם לא די בכך... יוסי גם אוהב דבורים ופועל להצלתם בעולם מתוך תפישה ביו-דינמית.

ומשהו על נאות קדומים...

על פני 2500 דונם נשתלו צמחי ארץ ישראל העתיקה, נחפרו ושוחזרו מתקנים חקלאיים קדומים. כרמי הגפן והזית, בריכות המים, בעלי החיים והנופים המרהיבים - הופכים את הביקור בשמורה לחוויה תנכית שהיא אטרקציה לכל המשפחה. סדנאות פעילות, סיורים לבתי ספר, אירועים משפחתיים, ימי גיבוש וחוויה, סיורי גמלאים, השתלמויות מורים - נאות קדומים מעניקה חוויה בניחוח ארצישראלי.

בשנת 1994 זכה נגה הראובני וצוות נאות קדומים בפרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

נאות קדומים מציגה תכניות חינוכיות, תכניות למבוגרים וסיורים למטייל העצמאי. הסיורים למטייל העצמאי כוללים חמישה מסלולים:

מסלול א': השוק הבית הלב - אל גבעת ספרות החכמה והכפר הקדום

החכמה האנושית המתוארת בספרות חז'ל ומתגלה במפגש עם צמחיית הארץ. סיור במתקני הכפר הקדום בין בורות מיים עתיקים, גתות, בתי בד, בתים וחצרות - בעקבות הווי החיים בעת העתיקה.

מסלול ב': "תוכו רצוף אהבה" - בעקבות שיר השירים

סיור בין ערוגות הבושם וכרמי הגפן בעקבות תיאורי הטבע המלווים את סיפור המגילה. על כמיהה, השתוקקות מפגש והחמצה - מציאות ואלגוריה, וגם סיור בגבעת המנורה בין כרמי זית, שיחי מוריות ומתקני שמן ועל משמעות האור כסמל לעוצמת הרוח האנושית.

מסלול ג': "תחת גפנו ותחת תאנתו" - אל ארץ שבעת המינים

מה מייחד את קבוצת שבעת המינים מעצי פרי אחרים שבהם נתברכה הארץ. על מיני זמרת הארץ ששלח יעקב למצרים, וגם תערוכת סוכות מרהיבה וביקור בין העצים השונים המוזכרים בדיון התלמודי על ארבעת המינים.

מסלול ד': אדם וסביבה - תפיסות אקולוגיות בתנ"ך

סיור בעקבות תמורות בנוף ושיקום אקולוגי. על מאגרים ושיטות לחיסכון במים. כיצד התפתחה החקלאות מימי נח ועד לימינו, וגם ביקור בטחנת קמח ששוחזרה על פי טכנולוגיה קדומה.

מסלול ה' – תחייה

מסלול זה מכוון לאוכלוסיה הזקוקה לדרך קלה, מאפשר הליכה נוחה ושימוש בעגלות מכל סוג. לאורכו מוצבות נקודות עצירה למנוחה ומעקה תמיכה. המסלול עובר בחלק מנופי נאות קדומים המייצגים את נופי הארץ, בגידולי שבעת המינים במתקנים חקלאיים, הממחישים את חיי אבותינו בארץ, כפי שהם משתקפים מהתנ"ך וממקורות יהודיים אחרים.

בעיקר מודגשים במסלול 'הדגן התירוש והיצהר', שהיוו את החשובים שבמזונות אבותינו. ב'דף המסלול', ניתן לקרא בהרחבה על מקומם של גידולים אלה בחיהם ועל הסמלים והמשלים הרבים שהצמיחו אבותנו מהם. כל זאת תוך שזירת הסבריו המיוחדים של נגה הראובני ז"ל, מייסד נאות קדומים, הנוגעים בקשר המיוחד שבין הגידולים ונופי גידולם. מקום מיוחד ניתן במסלול לשאלת המים במורשת העברית ולבור המים המיצג אותה.

הפארק עובר בימים אלה תהליך מיתוג מחדש, שיהפוך אותו לנגיש הרבה יותר למשפחות ולמטיילים עצמאיים.

מוזמנים להנות ממסלול הליכה/נסיעה בעגלה - מעגלי ונוח. הליכה במשעול זה מאפשרת 'טעימה' של הווי החיים של אבותינו, המשתלב בנופי ארץ ישראל.

הפעילות תתקיים בחוה"מ פסח, 5-8 לאפריל 2015, ימים ראשון-רביעי.

השמורה פתוחה בימים א'-ה' בשעות 8:30-16:00, ובימי שישי עד 13:00

לפרטים מלאים: נאות קדומים 08-9770770 ובאתר: www.n-k.org.il

כתבות נוספות
bottom of page