top of page

חוגגים ט"ו בשבט עם אגסים אמריקאים

הוזמנתי עם חבריי העיתונאים, לערב קולינרי ב"דנון" - ביה"ס לקולינריה. מנות ראשונות, עיקריות וקינוחים - הכל על טהרת האגסים. יובל בר-נר, הלא הוא איש האגסים, ניצח על האירוע המושקע, הטעים והמענג - בהתלהבות שנבעה מאהבתו לפרי הירוק, החלוד והאדום - הלא הוא האגס...

יובל בר-נר והשף חגי לרנר, הפיקו ובישלו לרגל לחגיגת ט"ו בשבט 2019, מתכוני אגסים אמריקאים.

ללקק את האצבעות... אז מה היה לנו שם?

אגס-פלאפל עם טחינה

סלט קיסר עם אגסי בוסק אמריקאים

פוקאצ'ה עם אגסי בוסק חומים

סלט תאילנדי עם עוף מכובס ואגסים אמריקאים

סלט טונה עם אגסים אמריקאים על ברסקטה

סלט ארגולה ואגסי אנג'ו אדומים

סביצ'ה פרואנית של דג ים עם אגסי אנג'ו אדומים

מרק כרובית עשיר עם אנסי אנג'ו אדומים

בשר בקר מוקפץ עם אגסי אנג'ו ירוקים

קרפצ'ו של אגסי בוסק ירוקים עם טרטר סלמון

לקראת חג האילנות הבא עלינו לטובה...דברים שאולי לא ידעתם על האגסים, ולא היה לכם את מי לשאול...

  • ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים. מידי שנה נמכרים כ-35 אלף טון אגסים - מתוכם כ-25 אלף טון גדלים בארץ, והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה"ב.

  • מדינות וושינגטון ואורגון (לרגלי הרי הרוקיס המושלגים) מתמחות בגידולי אגסים כמו אנג'ו ירוק ואדום ובוסק חום הפופולאריים בארץ. אלה אגסים עסיסיים, עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ מרווה ומשביע.

  • מועצת האגסים האמריקאית בישראל, מייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב, במדינות וושינגטון ואורגון.

בארץ משווקים שלושה זנים פופולריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.

פוקאצ'ה ואגסים ירוקים, אדומים וחלודים

אודות יובל בר-נר - איש האגסים

יובל בר-נר מייצג מזה שנים רבות את מועצת האגסים האמריקאית בישראל. הוא מוכר לנו מתכנית הבישול ב"ערוץ האוכל" שעוסקת באגסים. בנוסף הוציא יובל בר-נר לאור ספר מתכוני אגסים מקוריים.

יובל בר-נר - איש האגסים

חיבתו והבנתו הרחבה בתחום האגסים משמשת את יובל בר-נר בתפקידו כנציג הרשמי של מועצת האגסים האמריקאית בישראל.

רונית ציוני - דיאטנית קלינית - מסבירה מדוע כדאי לבחור באגס:

"בימיו של המלך לואי ה-14, אשר שלט במאה ה-17 בצרפת, היו האגסים למותרות שרק האצולה יכלה היתה ליהנות מהם. בימינו האגסים הם פרי עממי לכל דבר ועניין, ואפשר ליהנות מהם בכל סופר או מכולת שכונתית – וכמובן מהיתרונות התזונתיים והקולינריים שלהם בכל ימות השנה.

אגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך. כלומר, חלה עליית מתונה של הסוכר בדם כתוצאה מאכילתם", היא מסבירה את הסיבה הראשונה. "זהו נתון חשוב ביותר עבור אנשים הרוצים לשמור על בריאותם ומשקלם, ולהימנע מהתפתחות סוכרת מסוג 2". חשוב להבין כי צריכה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה – ופירות הם למעשה סוג של פחמימה - עלולה להגביר את פעילות הלבלב, להתיש אותו ולאט לאט לסייע בהתפתחות סוכרת מסוג 2. בנוסף, צריכה של מזונות מסוג זה מובילה לרוב ליצירת שומנים. "הבחירה באגס הינה בחירה נכונה שתשמור על בריאותנו ומשקלנו. פרי זה מסייע לנו בשמירה על ערנות וחיוניות בפעולותינו היומיומיות.

הוויטמינים שיש באגסים הם סיבה נוספת לבחור בהם. הוויטמין העיקרי בפרי זה הוא ויטמין C, שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו. ויטמין זה חיוני לתהליכים פיזיולוגיים שונים, כולל בנייה של הקולגן בעור, לבריאות העצמות , חיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים. האגס מספק גם כמות טובה של אשלגן ונוגדי חמצון.

סיבה נוספת לצרוך אגס בתפריט היומי הם הסיבים התזונתיים שיש באגס. "סיבים תזונתיים- כ-3 גרם סיבים לכל 100 גרם פרי", מסבירה ציוני, "מסייעים לנו בשמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול, במניעה של רמה גבוהה של כולסטרול וסוכר בדם, וביצירת שובע מתמשך לאחר ארוחה המכילה אגסים".

מחקר שהתפרסם באחרונה, אשר נעשה על למעלה מ-51 אלף נשים בגיל המעבר, גילה כי הסיכון לסרטן שד ירד ב-34% בקרב נשים שצרכו כמות משמעותית של סיבים תזונתיים שמקורם בפירות.

חשוב לדעת כי מומלץ לצרוך את האגסים בצורתם הטבעית, יחד עם קליפתם. בישול האגס יעלה את הערך הגליקמי שלו, ויגרום לאבדן חלקי של הוויטמינים שבתוכו. גם ריסוק האגסים יוביל לעליית הערך הגליקמי של הפרי, לכן ההמלצה היא על יחידת פרי ביום בתפריט שלנו".

בצד כל זה, יש לאגסים יתרון קולינרי משמעותי. הטעם המיוחד של הפרי והעסיסיות שלו יכולים לשדרג מנות רבות, החל מסלטים, דרך תבשילים וכלה בקינוחים ובמשקאות. ישנם סוגי אגסים האפקטיביים ביותר בזמן בישול ואפיה וניתן להשיג מתכונים נפלאים להכנת טארטים, מאפים ועוד. במציאות בה דיאטות לרוב נכשלות בגלל חוסר הנאה מהתפריט המוצע, אגסים הם פתרון נהדר להעשרת התפריט ללא מחיר קלורי או שומני. "ביחידת אגס בינונית בגודלה יש כ-50 קלוריות בלבד, בדרך זו אנו מקטינים את הסיכוי של אנשים לסבול משעמום קולינרי בזמן שהם שומרים על תזונה נכונה ובריאה, ובכך מגבירים את הסיכוי לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן".

אורן שקד - נציג משרד החקלאות האמריקאי, ויועץ חקלאי בשגרירות

אגסים אמריקאים, ירוקים, אדומים וחלודים נהדרים, עסיסיים ומתוקים כשהם בשלים והצוואר שלהם מתחיל להתרכך. חכו בסבלנות. כשהאגסים הבשילו, שימו אותם במקרר והם יישמרו לעוד שבוע לפחות.

אגסים, כמו בננות ואבוקדו, לעולם לא יבשילו על העץ. לכן, לאחר הקטיף אפשר לשים אותם בתנאי קירור מתאימים, ולשווק אותם לאורך כל השנה. בחנות או בסופר נמצא אגסים קשים. כדאי לשים אותם בקערה ולקשט את השולחן, ומידי פעם לבדוק להם את הצוואר.

לדברי יובל בר-נר: "איכלו אגס ליום, ותגידו לרופא שלום"...

צילומים: סימה להט, יח"צ

כתבות נוספות
bottom of page