top of page

בציר ראשון

סרטו של ז'רום לה-מר

PREMIERS CRUS

A Film by

Jérôme Le Maire

להשתכר מהקסם של בורגונדי

תקציר:

לפני שנים, צ'רלי מרשה סרב ללכת בעקבותיו של אביו ועזב את הכרם המשפחתי. כיום הוא מבקר יין מפורסם עם קהל מעריצים בינלאומי.

הוא מחליט לחזור הביתה, על מנת לקחת פסק זמן מאורח חייו הקדחתני. שם, הוא מתחבר מחדש עם משפחתו ועם אהבה ישנה, בלאנש.

כשהוא מגלה שאביו עומד לאבד את הכרם, לא נותרת לו ברירה אלא להתערב ולייצר את היין הטוב ביותר בכדי להציל את מורשת משפחתו.

יוצרים:

בימוי: ז'רום לה-מר

תסריט: רמי בזאנסון , ונסה פורטל, ז'רום לה-מר צילום: דויד אונגרו

עריכה: סילבי לנדרה

מוזיקה מקורית: ז'אן קלוד פטי

הפקה: אלן טרזיאן

שחקנים:

פרנסואה מרשאל: ז'ראר לאנוון Gérard Lanvin

שארלי מרשאל: ז'ליל לספר Jalil Lespert

בלאנש: אליס טאליוני Alice Taglioni

מארי: לורה סמט Laura Smet

מרקו: לאניק גאוטרי Lannick Gautry

97 דקות, דובר צרפתית, כתוביות לעברית ולאנגלית

החל מתאריך 8 ביוני בסינמטק תל אביב ובבתי הקולנוע ברחבי הארץ

הפצה בישראל - סרטי נחשון

אודות השחקנים

ז'ראר לאנוון

יליד 1950, עזב את לימודיו בגיל 17 כדאי להתחיל בקריירת המשחק, הופיע על בימת התיאטרון ובקולנוע בעשרות תפקידים, ביניהם תפקידים מרכזיים אצל גדולי הבמאים בצרפת. זכה בפרס הסזאר לשחקן ראשי על תפקידו בסרטה של ניקול גרסייה ״הבן המועדף״ ובפרס הסזאר לשחקן משנה על תפקידו בסרטם של אנייס ז׳אווי וז׳אן פייר בכרי ״על אהבה וטעמים אחרים״ שהיה להיט גם בארץ. ללאנוון שני בנים האחד זמר מנו לאנוון והשני שחקן לאו לאנוון.

ז'ליל לספר

שחקן ובמאי יליד 1976, אביו הוא השחקן ז'אן לספר, אמו היא אלג'יראית, וגם אחיו יאניס הוא שחקן. כבר על תפקידו הראשון זכה בפרס הסזאר לשחקן המבטיח ובפרס כוכב הזהב. הופיע בסרטים רבים, וגם ביים ארבעה סרטים וסרט טלוויזיה אחד. בין הסרטים שביים היה גם "איב סרן לורן", בכיכובו של פייר ניניי שזכה בפרס הסזאר על תפקידו זה. ללספר שלושה ילדים.

אליס טאליוני

החלה את הקריירה שלה כפסנתרנית. מלימודים בקונסרבטוריון הלאומי בפריס עברה למשחק בתיאטרון ובקולנוע. לאחר כמה תפקידים משניים זכתה בתפקיד משמעתי בסרטו של לורן טיראר "סיפור חיי" לצד אדואר באר. היתה גם דוגמנית של חברות תמרוקים ותכשירי שיער. היא הופיעה בגרסה הצרפתית של הסרט "נודל" – שנקרא בצרפת "קוקי" ובסרטו של ערן ריקליס "זייתון". טאליוני ילדה את בנה הבכור מספר חודשים לאחר שאביו נהרג בתאונת דרכים. לאחר מותו טאליוני חיברה בין הבמאית לאה פאזר איתה עבדה על הסרט "קוקי" לבין התסריט שכתב בן זוגה המנוח השחקן ז'וסלן קוירן, על חוויותיו מצילומי סרטו האחרון של גאון הקולנוע אירק רומר. החיבור הוליד את הסרט המקסים "מאסטרו".

לורה סמט

בתם של השחקנית נטלי ביי וכוכב הרוק הצרפתי ג'וני הולידיי. על תפקידה הראשון זכתה בפרס רומי שניידר. סמט הופיעה בסרטו של לספר כבמאי "איב סן לורן". לצד עבודותיה כשחקנית היא גם זמרת, והקליטה שיר עם אחיה למחצה דודי הולידיי. סמט בחרה את שמו האמתי של אביה כשמה המקצועי. "בציר ראשון" מסמן את חזרתה למשחק לאחר מספר שנים של משבר אישי איתו התמודדה. השנה יצא לאקרנים סרט נוסף בו היא מככבת לצד אמה.

ראיון עם הבמאי – ז'רום לה-מר

סרטך עוסק בנושאים רבים, כשהחשובים בהם הם האדמה, המשפחה והמורשת. האם אלה נושאים הקרובים במיוחד ללבך?

במהלך העבודה על התסריט בבורגון, נוכחתי מהר מאוד לדעת שנושא המורשת הוא מהותי. מדובר באזור המאוכלס ומעובד זה מאות שנה, מימי הרומאים. הכורמים בדרך-כלל עומדים בראש יקבים משפחתיים קטנים, ואינם בעלי אחוזות גדולות. לדעת מי ייטול על עצמו את ניהולו של יקב הוא אתגר של ממש בשביל הכורם בן-בורגונדי, ורעיון המורשת חיוני ממש.

אני לא בן בורגונדי בעצמי, אך ביליתי באיזור תקופות ארוכות. תמיד תהיתי למה לא נעשו סרטים על האיזור. זהו חבל ארץ שידוע בעולם כולו בזכות היינות שמיוצרים בו, אך רק מעטים יודעים כיצד נראים נופיו. כשהסתובבתי בין הכרמים בבורגונדי הרגשתי שלמקום יש הרבה סיפורים מעניינים לספר. כנראה שזה עניין של זמן, כמו בציר טוב גם לסיפור טוב לוקח זמן להבשיל עד שהגעתי לנקודה בה אני קם בבוקר ויודע שזה הסרט שאני חייב לצאת ולצלם. הרעיון לסרט עלה כבר בשנת 2006, ב- 2012 התחלתי לכתוב את התסריט ונדרשו לי כמה שנים לפתח ולשכלל אותו, בהחלט ניתן להגיד שהיה פה תהליך ארוך של הבשלה.

כיצד מוצאים את המקומות ההכרחיים לצורך הצילומים: הארמונות, היקבים, המרתפים, למשל?

נעזרנו בכתב מגזין יין מקומי המכיר היטב את האזור. זהו עולם סגור למדי שבו אתה חייב להוכיח את אמינותך, אבל מרגע שעברת את המבחן, קבלת הפנים חמה מאוד. תרנו את האיזור במשך שבעה שבועות לחפש את אתרי הצילום, וקיבלו אותנו נהדר. זו היתה חוויה בפני עצמה. לאחרונה חל שינוי שמשפיע על אורחות החיים באיזור. כדי להגיע לסיפור היה עליי לרדת מאם הדרך ולהגיע לאותם יקבים קטנים שמעבר לפינות התיירותיות. רציתי להראות את עיבוד האדמה, רגליים טבועות בבוץ, ידיים מושטות בין אשכולות הענבים, את השפעת מזג האוויר, הכל בצורה טבעית ולא רק מתוך שיקולים אסתטיים.

סיפור הסרט מדיף ניחוח כמעט שקספירי: יחסי אב-בן, תחרות בין שתי משפחות וסיפור האהבה בין הילדים משני צידי המתרס...

רציתי שיהיה בסרט גם ההיבט המעט טראגי הזה, שנישא על גביהן של דמויות נשיות חזקות מאוד. בבורגונדי יש לנשים תפקיד חשוב מאוד, כמו זה של אדית, אמא של בלאנש. מדובר ב"בוסיות" של ממש, שהצליחו במהלך השנים לטפס עד לתפקידי ניהול של היקבים היוקרתיים. באשר לצד השבטי, הוא נוכח מאוד בבורגונדי וההיסטוריה של האזור משופעת בסיפורי יריבויות משפחתיות.

פרנסואה מרשאל (ז'ראר לאנוון) חווה סוג של אכזבה והתפכחות בנוגע ליקב שלו. הוא היה כורם טוב בעבר, אך בראשית הסרט אנו פוגשים בו כשהוא מרים ידיים. זה קרה אולי אפילו קודם לכן. בבורגונדי, כמו באזורי יין אחרים, מהפיכת האיכות שהתרחשה לפני כמה שנים סילקה מן הבמה את כל אלו שייצרו יין גרוע, לעיתים קרובות ממש באותן אדמות בהן יוצרו יינות מעולים. פרנסואה הוא מסוג האנשים ששומר לעצמו גם את מה שהוא חושב וגם את הידע המקצועי שלו. כבר בכתיבת התסריט ייעדתי את התפקיד הזה לז'ראר לנוואן. דמותו של פרנסואה חווה תשישות מהמאבקים, בעוד לנוואן הוא אדם קורן ומלא אנרגיה. רציתי שיראה שהלהט בדמותו של פרנסואה עוד קיים, אלא שהוא התעייף מלהיאבק, הוא רוצה רק לבנות לעצמו סירה ולהפליג למחוזות אחרים. שמחתי שהתפקיד איתגר את ז'ראר.

אחת ההצלחות של הסרט טמונה בליהוק של ז'ליל לספר. איך הגעתם לחשוב עליו כבנו של לאנוון?

זה היה האתגר הגדול של "בציר ראשון", למצוא צמד שחקנים שיגלמו דמויות של אב ובן בהתאמה מלאה. ז'ליל הוא שחקן עולה שמגיע מרקע שונה מלאנוון אך זוכה לפופולריות עצומה. עם זאת יש ביניהם מכנה משותף, כל אחד מהם משקיע מאוד בעבודה כשחקן ומחפש את הטון המדויק שמתאים לדמות. הסרט מושתת על האינטרקציה ביניהם. ההשקעה שלהם והאמינות שעוברת ביחסים ביניהם סייעו לי להרים את הסרט כולו.

עכשיו כמה מילים על השחקניות בסרט, אליס טאליוני בולטת בתפקיד בלאנש על אף שזה תפקיד משני ולורה סמט מגלמת את אחותו של שארלי ובתו של פרנסואה, גם זהו תפקיד חשוב ובולט.

את הדמות של אליס לא תתפוס עם מגפיים בבוץ. היא מצליחה להעביר את הצד האריסטוקרטי של בעלי האדמות באיזור, אך בה בעת להשאר אנושית וטבעית. אליס אישה דעתנית מאוד ובעבודה איתה היינו צריכים מעט לפשט את דמותה שהיא פחות מתחוכמת. התפקיד של לורה היה להשיב את אחיה חזרה לעסק המשפחתי כדי להתמודד עם חובות האב. היתה לי בראש דמות של אישה מרשימה ומודרנית ולורה התאימה בדיוק למה שחיפשתי.

הצלחתם ליצור עלילה מאוד עכשווית, איך עבדת על המבנה?

את התסריט כתבתי יחד עם רמי בזאנסון ועם ונסה פורטל. רצינו להגיע למבנה פשוט וזורם שיחסוך מאתנו את הצורך בדמויות פטפטניות. התושבים בבורגון מתאפיינים בקמצנות במילים שיוצאות מפיהם. בהמשך היו נקודות ששמנו עליהן דגש בשלב הצילומים, וכמובן יש חשיבות גדולה לבחירות בעריכה, שם ניתן להבין את המהות והמשמעות של כל קטע בסרט.

עוד דבר בולט בסרט זה המוזיקה שמלווה אותו

את המוזיקה המקורית כתב ז'אן קלוד פטי, מלחין שעבד על סרטים ליריים מוכרים כמו "ז'אן דה פלורט" ו"סירנו דה ברז'ראק". הוא הצליח להעביר במדויק את האמוציות של הסיפור. שילבנו גם קטעים של מוסיקה עכשווית יותר שהולחנה על ידי מלחין צעיר בשם פסקל לאפה.

סרט עדין ורגיש * על ההשקעה הרבה בעבודה בכרמים, ובייצור היין * על אהבת היין * על ידידות ותמיכה, תחרות והישרדות... שלא חשבנו עליהן כשלגמנו כוס יין...

כתבות נוספות
bottom of page