top of page

פטרסון

סרטו של ג'ים ג'רמוש

PATERSON

a film by

JIM JARMUSCH

התחרות הרשמית פסטיבל קאן

ארצות הברית, 2016, 115 דקות, תרגום לעברית.

הסרט יוצא בתאריך 6 באפריל בסינמטק תל אביב, בקולנוע כוכב רמת השרון ובבתי הקולנוע ברחבי הארץ.

הפצה בישראל: קולנוע חדש בע"מ – דניאל מלמד

  • נבחר לאחד מעשרת הסרטים הטובים של השנה על ידי מבקרי הקולנוע של בוסטון

  • נבחר לסרט השנה על ידי מבקרי הקולנוע של אייווה

  • אדם דרייבר נבחר לשחקן הטוב ביותר של השנה על ידי מבקרי הקולנוע של לוס אנג'לס, ועל ידי מבקר הקולנוע של טורונטו. אדם דרייבר זכה בפרס השחקן בסרט זר בפרסי סנט ג'ורדי ספרד, ובמקום השני ברשימת השחקנים הטובים של הווילג' ווייס, במקום השלישי ברשימת השחקנים הטובים ברשימת איגוד המבקרים של ארצות הברית, ובמקום השני ברשימת מבקרי הקולנוע העצמאיים.

  • הכלבה נלי זכתה בפרס PALM DOG

תקציר הסרט

דרמה עדינה ומלאת הומור של הבמאי ג'ים ג'רמוש ("פרחים שבורים").

פטרסון (אדם דרייבר) הוא נהג אוטובוס בעיר פטרסון, ניו ג'רזי. פטרסון הוא משורר חובב שכותב בספרון קטן שירים שהוא הוגה במהלך יומו, הבנוי תמיד סביב אותה שגרה. לאורה אשתו היא ההפך המושלם. היא אישה של חלומות - ואלו מתחלפים חדשות לבקרים. יום אחד היא מתמסרת לאפיית עוגות, וביום האחר היא גיטריסטית מסורה. התלבושת שלה תמיד תתאים לעיצוב הבית, אותו היא משנה מדי יום.

הוא תומך בחלומותיה, באהבה גדולה, בעוד היא מנסה לשכנעו לקדם את שיריו. שניהם דואגים לכלבה נלי, המקבלת את שניהם בסבלנות.

זהו סרט על אמנות, יצירה, וכיצד תמונות הופכות למילים – ולהיפך.

יוצרים

בימוי: ג'ים ג'רמוש Jim JARMUSCH

תסריט: ג'ים ג'רמוש Jim JARMUSCH

צילום: פרדריק אלמס Frederick ELMES

עריכה: אפונסו גונסלווס Affonso GONCALVESַ

קטעי שירה: רון פדגט Ron PADGETT

הפקה: ג'ושוע אסטרצ'ן Joshua ASTRACHAN, קרטר לוגאן Carter LOGAN

שחקנים

פטרסון: אדם דרייבר PATERSON: Adam DRIVER

לאורה: גולשיפטה פראהני LAURA: Golshifteh FARAHANI

כלבה: נלי Nellie

בתפקיד אורח כוכב הסרט היפני "אן":

משורר: מסטושי נגאסה Masatoshi Nagase

הערות הבמאי ג'ים ג'רמוש

פטרסון הוא סיפור שקט, המבנה שלו הוא פשוט, והוא עוקב אחרי שבעה ימים בחייהם של גיבוריו. התכוונתי לצור בפטרסון חגיגה של השירה החבויה בדברים הקטנים. וריאציות שונות ומפגשים יומיומיים בגישה נוגדת לקולנוע כבד ומלא באקשן. זהו סרט שהצופה חייב לזרום אליו, לאפשר למראות ולמילים לחדור אליו. כמו דימויים אותם אנחנו רואים מחלון האוטובוס בזמן הנסיעה. נעים כמו בגונדולה מכנית דרך עיר קטנה נשכחת.

ג'ים ג'רמוש

נולד בעיר קטנה באוהיו בשנת 1953. כילד אהב במיוחד לקרוא, להאזין למוזיקה וללכת לקולנוע. החל ללמוד עיתונאות באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו. את קורסי העיתונאות הזניח והתמקד בשיעורי ספרות, מה שהוביל להרחקתו מהתוכנית. משם ג'רמוש עבר לניו יורק ללמוד ספרות וכתיבה באוניברסיטת קולומביה כשחלומו הוא להיות משורר. בשנתו האחרונה ללימודים נסע לפריז במסגרת תוכנית לחילופי סטודנטים, ושם הוא בילה ימים ארוכים בסינמטק ונחשף לז'אנרים שונים של סרטי קולנוע. כשסיים את אוניברסיטת קולומביה התקבל לבית הספר לקולנוע ואמנויות טיש באוניברסיטת ניו יורק, ללא ניסיון קולנועי על סמך קטעים שכתב ותמונות סטילס שהציג. שם הוא למד לצד שמות כמו ספייק לי וטום דיצ'ילו שהפכו לבמאים בולטים בקולנוע האמריקאי העצמאי. ניסיון חשוב ג'רמוש צבר בעבודתו כעוזר של הבמאי הותיק ניקולס ריי.

את סרטו הראשון Permanent Vacation ביים בשנת 1980 וזכה למספר פרסים בפסטיבלים לקולנוע. ארבע שנים אחר כך יצר את "זרים" שזכה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן. סרטו הבא "נרדפי החוק" משנת 1986 היה הצלחה בקרב המבקרים וגם בקופות. סרטיו הבאים "רכבת לילה" ו"מונית לילה", סיפרו כמה סיפורים של דמויות שונות. בשנת 1995 צילם את "איש מת" עם ג'וני דפ, ואת "דרכו של סמוראי" עם פורסט וויטקר. בשנת 2004 יצא הסרט "קפה וסיגריות" שכלל 11 אפיזודות שצולמו לאורך מספר שנים. שנה אחר כך יצא "פרחים שבורים" שזכה בפרס הגדול בפסטיבל קאן בכיכובם של ביל מארי ושרון סטון וזכה להצלחה גדולה. ב-2013 יצר את הסרט "רק האוהבים שורדים". ג'רמוש גם יצר כמה סרטים דוקומנטריים מוזיקליים כגון "שנת הסוס" על המופע של ניל יאנג והשנה את הסרטGimme Danger על להקת הפאנק הסטוג'ס שסולנה איגי פופ.

ג'רמוש הוא אחד הבמאים המוערכים בעולם, הוא זכה בפרסים רבים, מרבית סרטיו הוקרנו בפסטיבל קאן וארבעה מהם באורך מלא וקצרים זכו שם בפרסים.

ג'ים ג'רמוש (צילום שרה דרייבר)

אדם דרייבר

אחד השחקנים הבולטים של הדור הצעיר. לאחר אירועי 11 לספטמבר, הוא הצטרף לחיל הנחתים ושירת למעלה משנתיים עד ששוחרר בגלל פציעה. דרייבר למד משחק בבית הספר ג'וליארד בניו יורק וסיים את לימודיו בשנת 2009. הוא הופיע על הבמה בניו יורק עד שלוהק על יד לינה דאנהם לסדרה שלה בנות לתפקיד אדם סאקלר.

התפקיד גילה אותו ולאחר שהופיע בתפקידים קטנים בסרטים כמו "לינקולן" של סטיבן ספילברג ו"ג'יי אדגר" של קלינט איסטווד והופיע בסרטים "פרנסס הא" של נח באומבך, ו"בתוך לואין דיוויס" של האחים כהן, הוא זכה לקבל תפקידים בולטים בסרטים "כשהיינו צעירים", "מכאן אני ממשיך", "מלחמת הכוכבים: הכח מתעורר" ו"שתיקה" סרטו של מרטין סקורסזה. ובקרוב יופיע במספר רב של סרטים כולל הסרט הבא בסדרת "מלחמת הכוכבים".

אדם דרייבר מתוך הסרט

גולשיפטה פראהני

החלה להופיע בתיאטרון באירן בגיל 6. בגיל 14 הופיעה בסרטה הראשון עליו זכתה בפרס באירן. בשנת 2008 הוזמנה להופיע בסרטו של רידלי סקוט "גוף השקרים" והיתה לשחקנית האירנית הראשונה שהופיעה בהפקה הוליוודית. באותה שנה שיחקה גם בסרט "שירין" של הבמאי האירני המנוח עבאס קיארוסטמי. מאז שעזבה את אירן הופיעה בסרטים צרפתיים ובסרטים אמריקאיים ביניהם "עוף ושזיפים" של היוצרת האירנית מרג'ן סטרפי, בסרט נוסף של רידלי סקוט "אקסודוס: אלים ומלכים", ובסרט "שני חברים" שביים מי שהיה בן זוגה השחקן הצרפתי לואי גארל. בקרוב נוכל לראות אותה בסרטו של ערן ריקליס לצדם של נטע ריסקין ושל ליאור אשכנזי, ובסרט החדש של "שודדי הקאריביים".

כתבות נוספות
bottom of page