פני האנושות (Human)
סרטו של יאן ארטוס ברטראן
סרט הפתיחה של הפסטיבל הרוחני בתל אביב
הפצה בישראל סרטי נחשון
הסרט צולם ב-60 ארצות על פני 3 שנים. הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה במקביל - בפסטיבל ונציה ובהקרנה מיוחדת באומות המאוחדות בספטמבר 2015.
מקום שני בפרס חביב הקהל באידפא (אמסטרדם) 2015 - הפסטיבל החשוב ביותר בעולם לקולנוע דוקומנטרי
פרס הסרט הטוב יותר - הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי בייג'ינג 2016
פרס חביב הקהל - הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע דוקומנטרי ונקובר 2016
בעקבות ההצלחה העולמית של הסרט "בית", אותו ראו מיליוני אנשים ברחבי העולם, יצא הבמאי עטור הפרסים יאן ארטוס ברטראן, לצלם את סרטו החדש "פני האנושות". הסרט הוא אסופת סיפורים ודימויים מן העולם, המציעים התבוננות מיוחדת על המהות של להיות בן אנוש. דרך סיפורים מלאי אהבה ומלאי עושר אנושי המשולבים בסיפורים של שנאה ושל אלימות, הסרט מעמת אותנו עם האחר תוך שהוא מציב מראה לחיינו אנו. מסיפורים על חיי יום יום לסיפורים על חיים שלא יאמנו, המפגשים הללו מאפשרים לנו להישיר מבט על עצמנו ולהגדיר בעיני עצמנו מי אנחנו. הם חושפים בפנינו את הצד האפל בחיינו וגם את הצדדים האציליים בנו, ומגלים לנו אילו מהצדדים הם בעלי אופי אוניברסלי. כדור הארץ נחשף בצורה מרהיבה דרך צילומי אוויר שכמותם לא נראו עד כה. התוצאה, יחד עם המוסיקה המקורית הסוחפת, היא שיר הלל ליופיו של העולם. "פני האנושות" היא יצירה מורכבת המחבקת את המין האנושי ומאירה את המשמעות של עצם קיומנו לצד השפעתנו על העולם סביבנו.
יאן ארטוס ברטראן
בסיוע צוות גדול של מתרגמים, עיתונאים, צלמים ואנשי קול, תיעד ברטראן במשך שלוש שנים סיפורים אנושיים מהחיים של 2020 נשים וגברים מ- 60 ארצות וב- 63 שפות. הסיפורים האישיים המרגשים נארגים בצילומי אוויר מרהיבים המציעים מבט אחר וביקורתי על החיים על פני כדור הארץ. זהו מסע מעורר השראה המאיר בצורה מרתקת את חיי האנושות כיום. הסרט מעורר דיון נוקב על משמעות הקיום, ועל יכולתם של האנשים לפעול למען שינוי חברתי וסביבתי.
בהקרנת הבכורה של הסרט, אמרה המפיקה ג'סיקה: "רציתי להקרין את הסרט הזה בישראל כי אני מאוהבת בארץ הזאת. יש לי כאן משפחה, וסבתי גאה! מקווה שתהנו מהמסע הרגשי עם בני אדם מרחבי העולם."
בין הזמרים שקולם נשמע בפס הקול, רביד כחלני, יוסו נדור, דיונה, אסיף עלי חאן ועוד.
יוצרים
בימוי: יאן ארטוס ברטראן Yann Arthus-Bertrand
הפקה: פלורן גילאר Florent Gilard
מוסיקה מקורית: ארמנד עמר Armand Amar
צילום: סטפן עזוז, ברונו קוזה Stéphane Azouze, Bruno Cusa
עריכה: פרנסואז ברנר, אן-מארי סנגלה Francoise Bernard, Anne-Marie Sangla
131 דקות, צרפת 2015
מבחר שפות בתרגום לעברית הפצה בישראל סרטי נחשון החל מתאריך 19.11 בהקרנות מיוחדות בסינמטק תל אביב ובבתי הקולנוע הנבחרים.
הרקע לפרוייקט
נושאים מסוימים הם בעלי משמעות דומה לאנשים שונים במקומות מרוחקים זה מזה, ובכך כוחם האוניברסלי. אולם כל סיפור הוא ייחודי ובעל מאפיינים משלו. זו היתה נקודת ההתחלה של "פני האנושות"; מלוחמי חירות באוקראינה, לאיכרים במאלי, לאסירים המחכים לביצוע גזר דין מות בארצות הברית, לניצולת שואה מישראל, ולפעילי שלום ישראליים, הסרט "פני האנושות" מציע תיעוד מקורי מלא משמעות ומציג פורטרט של מצב האנושות בחברה הגלובלית בת זממנו. הסרט מעלה את השאלות והאתגרים אתם מתעמתת הציוויליזציה.
מההאזנה לסיפורים של האנשים שצולמו עולה החשיבות לתת קול לנשים ולגברים מרחבי העולם.
הסרט צולם ללא תסריט מתוכנן, והעבודה עליו התעצבה תוך כדי הצילומים עד השלמתו לתמונת פסיפס מורכבת בעריכה. זהו המנון לחיים ולאנושות המוצג ללא קריינות, מסע פנימי לנשמתה של האנושות. האומות המאוחדות בחרו לציין את הטקס לציון 70 שנה להקמת הארגון בהקרנת הסרט. באותו יום נערכה הקרנת בכורה של הסרט בפסטיבל ונציה.
יאן ארטוס ברטראן מספר על הסרט
"אני אחד משבעה מיליארד בני אדם. צלמתי את כדור הארץ שלנו ואת המגוון האנושי שבו. יש לי הרגשה שהאנושות אינה מתקדמת לשום מקום. אנו לא מצליחים לחיות ביחד, ולמה?
לא חיפשתי תשובה בסטטיסטיקות ובניתוחים מלומדים, אלא אצל בני האדם עצמם, בפנים שלהם, במבטים ובמילים שאני מוצא שהן מלאות עוצמה בדרך שהן מאפשרות לנו להגיע לעומקה של נפש האדם. כל מפגש מקרב אותך יותר וכל סיפור הוא ייחודי.
באמצעות התחקיר על האחר הייתי בחיפוש אחר ההבנה. האם לכולנו אותה תשוקה לאהבה, לחופש ולהכרה? בעולם הנקרע בין מסורת למודרניות, האם הצרכים הבסיסיים שלנו נשארים אותו דבר? מה המשמעות של להיות אדם היום? מהי משמעות החיים היום? האם ההבדלים אכן כל כך גדולים? האם למעשה אנחנו חולקים אתם אותם הערכים, יותר ממה שחשבנו? ואם אכן זה המצב מדוע איננו מסוגלים להבין אחד את השני?
רציתי להציב את השאלות הללו ולבחון את האנושות בדרך שנראתה בתחילה מטורפת לחלוטין. הצוות שלי ואני ניגשנו למשימה מתוך סקרנות ופתיחות.
חלמתי על סרט בו כוחן של המילים יתכתב עם היופי של העולם. אני שם את תחלואי העולם במרכז עבודתי = עוני, מלחמה, הגירה, הומופוביה, קיבלתי כמה החלטות, בהן החלטות פוליטיות. האנשים דברו איתי על כל דבר, על הקשיים שלהם הגדילה והתבגרות, על אהבות ועושר, עושרה של המילה האנושית טמון בליבו של הסרט "פני האנושות". הסרט מוקדש לקולם של כל הנשים והגברים שפתחו בפנינו את הסיפור שלהם והוא הפך להיות המייצג שלהם".
אודות הבמאי יאן ארטוס ברטראן
יליד 1946. מילדות היה שוחר טבע ומתעניין בסביבה ובבעלי חיים. בגיל 30 יצא למסע יחד עם אשתו לקניה, שם הם חקרו במשך שלוש שנים את התנהגות האריות שמורה בא חיים שבט המסאי. ברטראן השתמש במצלמה לתיעוד תצפיותיו וניהל רישום מסודר של מה שראה. במקביל למחקר הוא התפרנס כטייס של כדור פורח. השהייה באוויר הותירה בו את חותמה למה שהפך לסימן ההיכר ביצירותיו צילום הנוף מגבוה שמעניק יכולת הסתכלות מפרספקטיבה רחבה על תופעות בטבע. ברטראן ראה בתיעוד היופי של הסביבה ולעומת זאת גם בתיעוד ההשפעה של האדם עליה שליחות רבת מעלה. את מחקרו בקניה הוא סיכם בספרו הראשון "אריות". על האריות בשמורה אמר בחיבה לא פעם שהם היו עבורו המורים הראשונים לאמנות הצילום.
לאט לאט ברטראן בנה לו מוניטין של כתב לענייני סביבה ופרסם מאמרים מלווים בצילומים בכתבי העת הנחשבים נשיונל ג'יאוגרפיק, גיאו, לייף, פריס מאץ', מגזין פיגארו ואחרים. ברטראן פרסם ספרים נוספים על הקשר של אדם, חיה וסביבה. בשנת 1991 ייסד את סוכנות הצילום הראשונים לצילומים מהאוויר. ברטראן פרסם ספר לקראת סוף המילניום שנקרא "העולם מהאוויר". הספר זכה להצלחה עצומה ונמכר ביותר משלושה מיליוני עותקים, ולווה בתערוכות צילומים שמשכו למעלה מ- 200 מיליון מבקרים.
ברטראן המשיך את המחויבות שלו לנושא הסביבתי עם הקמת הארגון GOODPLANET. הארגון פועל ללא כוונת רווח מאז 2005, והשקיע רבות בחינוך והדרכת אנשים לשמירה על הסביבה, לקיימות ולמאבק בשינויי האקלים.
ארמנד עמר על המוסיקה המקורית
"מוסיקה עממית היא מוסיקה שמפעילה אותי, ויש לה קשר ישיר אל רגשותיי. הרעיון היה לבנות מוסיקה לסרט שתהיה בעלת משקל מול הראיונות, דרך שיר שיעביר את אותו רגש. רציתי הדברים ייפתחו, שהלב שלנו ייפתח, לתת לעצב להיכנס, לא לחסום. "פני האנושות" הוא אחד הרגעים הנדירים במהלך הקריירה שלי של כתיבת מוסיקה לסרטים, במהלכה התאפשר לי לבטא תרבויות שונות ולעבוד גם עם מוסיקה מינימליסטית ובאותו זמן עם כל אותם מוסיקאים וזמרים ממקומות רבים בעולם".
המלחין ארמנד עמר
הסרט צולם בסיוע קרן בטנקורט שילר. בנוסף לסרט יצא לאור ספר הנקרא גם Human הכולל צילומים וסיפורים מתוך הפרויקט.
פסקול הסרט יצירתו של המלחין ארמנד עמר, הועלה ל-iTunes , וניתן לרכישה גם בתקליטור מהודר המלווה בתמונות.
באתר הסרט ניתן לראות קטעים מהסרט, צילומים וסיפורים מאחורי הקלעים: http://www.human-themovie.org
התייחסות אישית לסרט:
הסרט נוגע בשאלת משמעות החיים - לא ממקום אמפירי, אלא "מהבטן" של האנשים. פני האנשים מצולמים בתקריב, וניתן לזהות על פניהם את טביעת החיים, לטוב ולרע.
משמעות החיים באה לידי ביטוי בתודה על מתת החיים, משפחה וחברים, עזרה מתוך אמפתיה לזולת, העונג שבאכילה, בשתייה, ברכישת מוצר חדש, ריקוד קוסמי של אהבה, אהבה ללא כאב...
הסרט משקף את התובנה שאנו קורבנות של קורבנות - אם זה בעולם השלישי (עוני מחפיר שעובר בירושה, "אבא הכאיב לי ואמר שהוא אוהב אותי. כך נהגתי עם האנשים, ואפילו רצחתי אם ובת"), ואם זה בעולם המודרני-המערבי (עבדים לעבודה. כלואים במשרדי קוביות - בגורדי שחקים, וחווים לחצים וחרדות).
הסרט אותנטי. וידויים מהחיים.
חסר בו איזון בין סבל בני האדם והנאות החיים. הסבל והמצוקות מככבים בו בגדול. האדם הוא "הסבל של סבלותיו".
יש מקום לשקול קיצור זמן הסרט. ניתן פוקוס ממושך על הנופים ועל הפנים. בשעה השלישית, ובעיקר במחציתה השנייה, אנשים החלו לנוע בכסאות מבלי לדעת מתי יגיע ה-PUNCH LINE. הוידויים נמשכים אפילו על רקע הקרנת שמות הקאסט שהשתתפו בסרט. כאילו לא לפספס אף וידוי שצולם.
יש מקום לערוך את הסרט כך שלא יתן תחושה של הדבקה מלאכותית של "טלאי תוכן".
בגדול – הרעיון מבריק, ומותיר אותנו עם שאלות ותובנות רבות על הטבע האנושי, על גורלנו ועל גורל הכדור עליו אנו חיים.
עץ החיים
מומלץ !