top of page

מסעדת קיטון – הפולניה הכי חמה בעיר

מסעדת קיטון משיקה תפריט קיץ מרענן, וארוחת עונג שישי בוקר

מסעדת קיטון שחגגה לאחרונה 70 שנה להיווסדה, משיקה תפריט קיץ עם מנות קלילות וצמחוניות, ובנוסף - ארוחת עונג שישי בוקר - החל מחודש יוני הקרוב.

בתפריט הקיץ החדש ניתן למצוא מנות כגון:

  • טונה אדומה אפויה בשמן זית ושום על מצע ירקות - 35 ₪

  • אוסובוקו - מבושל עם עשבי תיבול - 89 ₪

  • שניצל סינטה - 71 ₪

  • מרק בומבה - עם עוף מוקפץ, ירקות צבעוניים ואטריות-45 ₪

  • תבשיל שעועית בובעס עם בצל מטוגן ופטרוזיליה - 35 ש"ח

  • פרפעלעך עם כוסמת עם פטריות שמפניון - 39 ש"ח

  • סלט ניסואז וינאי – תפוח אדמה , טונה אפויה, בואבס, שעועית ירוקה, עגבניות מיובשות, בצל ברוטב שמן זית ולימון

  • פילה דג ים ברוטב - 65 ש"ח

  • שוק ברווז אפוי בשומן אווז – 78 ש"ח

בתפריט ארוחת עונג שישי בוקר מספר מנות יחודיות:

  • "טעימות יהודיות" - טעימות ממבחר הסלטים (סלט ביצים, סלט מללפונים בשמיר, סלט בובעס, איקרא, כבד קצוץ, סלט עדשים) בלווי לחם הבית-48 ש"ח

  • - כמו בבית, פרוסה של לחם הבית עם כבד קצוץ, סלט ביצים, איקרא או מטיאס-12 ₪

  • סלט סלמון - סלמון בכבישה ביתית , פלחי לימון ,צנוניות ,עלי בייבי, עגבניות שרי ובצל ירוק -35 ₪

  • סלט בובעס - שעועית בובעס (לימה) , פטרוזיליה, בצל וגמבה – 28 ₪

  • פלטת דגים מעושנים – סלמון בכבישה ביתית, טונה אדומה, מאטיאס ואיקרא לצד מטבלים, ירקות ולחם 49 ₪

  • מקרל מעושן ביתי בעישון חם - 36

  • מבחר עוגות בחושות/ קוגל אטריות - 12

בנוסף, יערך ביום שישי מעין "שוק אוכל" בו ניתן יהיה לקנות מנות נבחרות מהאוכל של קיטון - מוכן לקחת הביתה.

אלה שמידוב – 16 שנים בקיטון. החלה כטבחית, וכיום – אחראית מסעדה

הוזמנתי למסעדת קיטון כדי לטעום את ארוחת הבוקר החדשה– תפריט קיץ. מנות מגוונות, צבעוניות וטעימות - על טהרת המטבח היהודי-פולני, או אם תרצו המזרח אירופאי.

לדברי אורנה רסקין, בעלת המסעדה:

"מסעדת קיטון קיימת 70 שנה. זו נוסטלגיה יהודית-מזרח אירופית, במיטבה. אני דור שלישי, ובתי, גל רסקין – דור רביעי.

בעיניי, קיבעון מחשבתי לא מאפשר לשמר הצלחה. אנשים כיום נחשפים למאכלים רבים ומגוונים מכל רחבי העולם, לסדנאות ולתחרויות בישול. הם מביני עניין באוכל. הדבר מחייב "להזיז את הגבינה". לא לשקוט על השמרים.

לאחרונה התחלנו להגיש ארוחות בוקר ומנות קייציות. הכל מבוסס על חומרי גלם שאנו משתמשים בקביעות במטבח (כמו דגים למיניהם...), ואנו עושים להם "טוויסט" עדין. ממש לא מהפכני. שומרים על הזהות של קיטון כמטבח יהודי-פולני-מזרח אירופי. בימי ששי התחלנו להגיש ארוחות בוקר (בין 9-12). ארוחת טעימות של דגים מעושנים וכבושים.

ואם לא די בכך... גולת הכותרת: כשעוברים ברחוב דיזנגוף, "על הדרך", נשנוש טעים - גם אם לא רעבים ממש.... פרוסה על הדרך. הבסיס: לחם דגנים או לחם לבן-אחיד של פעם, וביום ששי – חלה, ועליה כבד קצוץ או סלט ביצים.... להשלמת התמונה: גזוז של פעם, בטעמים שאהבנו...

אורנה והפרוסה...

והחמין? הצ'ולנט הפולני המפורסם? – נשאר בתפריט, כל יום, וגם בקיץ

אני לא מגישה במסעדה "שמאלץ". הכולסטרול בשומן יכול לעשות שמות בגוף, ואני הרי גם אחות טיפול נמרץ..."

מכאן, עברתי לשיחה עם אורנה בענייני נוסטלגיה וקידמה.

לדברי אורנה: "בילדותי, השתעשעתי בספירת מכוניות שעברו בכביש (כל פעם בחרתי לספור צבע אחר), ב"גוגואים", "חמש אבנים, "קלאס"... היום הפלאפון מככב. אני מברכת על כך שבנותיי ונכדתי לא מכורות לקידמה הזאת".

מסעדת קיטון – רגע של היסטוריה...

מסעדת קיטון הממוקמת ברחוב דיזנגוף 145 בתל אביב– הראשונה בארץ שהגישה אוכל מזרח אירופאי עוד בתחילת שנות ה-40, בדוכן אבטיח קטן בתל-אביב, רגע לפני ההכרזה על מדינת ישראל. את הדוכן המפתה, ניהל באהבה רבה סבא צבי. בחצות היום, מדי יום ביומו, היתה סבתא שרה פוקדת את המקום, ומביאה לו תבשיל מעשה ידיה. ותמיד, היה זה הרגע בו הדוכן התמלא שמחת חיים בעוברי אורח שחשקו באבטיח מרענן, ועל הדרך גם טעמו מהתבשילים המעולים של סבתא.

מאותו רגע נולד החזון לשדרג את החוויה הקולינרית הקסומה הזו. ליד דוכן האבטיחים, הוקם דוכן נוסף ומצליח לא פחות, ששירת באהבה את כל עוברי האורח שהתאוו לטעום מתבשיליה המדהימים של סבתא שרה. הדוכן הקטן הפכה לסנסציה של ממש, ועם הזמן הפך למרכז התרבות הקולינרית בחיי התרבות העיר הגדולה ושל אזור דיזנגוף בפרט. הוא הפך למוקד עלייה לרגל של מקומיים ותיירים. אנשים מכל גווני הקשת החברתית הגיעו למסעדה: אנשי בוהמה ובעלי מקצועות חופשיים, היו מגיעים למסעדה על בסיס קבוע כדי לסעוד את לבם.

יום אחד, כשאלכסנדר פן, אחד המשוררים הדגולים של ארץ ישראל היפה והטובה, הגיע למקום לארוחת צהריים מנחמת, הוא טען שהמקום מזכיר לו תא קטן, ולכן צריך לקרוא למקום קיטון. ההמלצה התקבלה בזרועות פתוחות, והשאר – היסטוריה.

מסעדת קיטון הנוסטלגית והאהובה, היא חלק בלתי נפרד, מההיסטוריה של מדינת ישראל, ושל תל-אביב בפרט. המסעדה שומרת על אווירה ביתית, ויחד עם זאת דינמית ומעודכנת. זהו מקום ביתי, לא מתיימר, כזה שדוגל בפשטות, אבל מבלי להתפשר על האיכות. בקיטון עושים זאת באמצעות מיטב חומרי הגלם, וכמובן הטעם המוכר והביתי, שגורם לכל אחד תחושה מנחמת ועוטפת, שמציפה זיכרונות נעימים.

את המסעדה מנהלת ב-15 שנה האחרונות אורנה רסקין שהיא נכדתה של שרה.

רסקין מספרת : "סבתא שרה פתחה את המסעדה בשנת 1945. היא רצתה שלבתה (אמה של אורנה) יהיו חיים קלים יותר, ושכנעה אותה ללכת ללמוד הוראה.

עם סיום הלימודים אמי עזרה במסעדה באחד החגים – ונשארה לנהל אותה עד יום מותה. אני נולדתי ב-1965, ומאז שאני זוכרת את עצמי עזרתי במסעדה: עבדתי כ-12 שנה כאחות במחלקת טיפול נמרץ, וב-1999 אמי חלתה ונפטרה תוך זמן קצר וסבתי, שהיתה אז בת 81, נשארה במסעדה לבדה. החלטתי לעזוב את העבודה כדי לעזור לה, ומאז אני במסעדה."

והרי "דוגמית של שיח פולני" המתנהל, חדשות לבקרים, במסעדת קיטון:

לקוחה מבקשת קפה. אורנה: "למה?" הלקוחה: "פולניה אחת!!!"

"תאכלי. תאכלי. את לא אוכלת. אני רואה !!!"

"אני אוכל אחר-כך, בשקט, בפינה, בחושך..."

"אני עובדת קשה. לא נורא, אנוח כבר בקבר"...

ועם דיאלוגים פולניים כאלה, מנות נוסטלגיות טעימות, ומסעדה שמנציחה על קירותיה וכסאותיה, את החתימות, הצילומים ואמרות הכנף של הידוענים של פעם – מי צריך יותר מזה כדי לגעת במשק כנפי ההיסטוריה, ו"על הדרך" גם להתרפק וליהנות מהאוכל הטוב והטעים של פעם?

אז קבענו במסעדת קיטון...

תל אביב, דיזנגוף 145

טלפון: 03-5233679 פקס: 03-5299629

שעות הפעילות: א - ש 11:30 - 21:30

צילומים: סימה להט, יח"צ

כתבות נוספות
bottom of page