top of page

אירועי היפוגליקמיה – מחקר חדש ביוזמה של חברת "נובו נורדיקס"

במסיבת עיתונאים חגיגית שנערכה היום, הציגו לארי אידלסון - מנכ"ל נובו נורדיקס ישראל, מדי יעקבזון – מנכ"ל האגודה לסוכרת נעורים בישראל, ופרופ' מרגלית גולדפרכט - מנהלת מחלקה לקידום איכות, אגף רפואה חטיבת הקהילה בשירותי בריאות כללית, מחקר המצביע על שיעורים גבוהים של אירועי היפוגליקמיה שאינם מדווחים בחולי סוכרת הנוטלים אינסולין.

DSCN2532.JPG

זהו המחקר העולמי הגדול ביותר שנערך עד כה על היפוגליקמיה. הוא כלל 27,000 מטופלים, מ-24 מדינות בעולם, כולל ישראל.

היפוגליקמיה מתרחשת כאשר רמות הסוכר בדם צונחות לרמות שאינן תקינות. אירועי היפוגליקמיה עלולים לנוע בין קלים לבין חמורים ולהיות כרוכים בתסמינים כגון: עצבנות וחרדה, הזעה, חוסר שקט, בלבול, קצב לב מהיר, סחרחורות, ובמקרים קשים אף לגרום לאובדן הכרה, רדמת או מוות.

היפוגליקמיה היא מקור לדאגה עבור חולי סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) ומסוג 2 (סוכרת מבוגרים).

תוצאות מחקר ה-HAT (Hypoglycaemia Assessment Tool) הוצגו בכינוס השנתי של ה- EASD (European Association for the Study of Diabetes).

DSCN2533.JPG

מחקר ה-HAT אומד את מספר אירועי ההיפוגליקמיה המדווחים על ידי חולי סוכרת המשתמשים באינסולין. המחקר העריך את מספר אירועי ההיפוגליקמיה ואת גורמי הניבוי הקשורים אליה. זה מחקר לא פולשני, רב-מרכזי של אירועי היפוגליקמיה, רטרוספקטיבי לשישה חודשים ופרוספקטיבי לחודש אחד, שנערך ב-24 מדינות, כולל ישראל.

המחקר נערך באמצעות שאלונים ויומנים למטופלים (במשך 28 ימים) בחולי סוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2 בני 18 לפחות, המשתמשים באינסולין במשך יותר מ-12 חודשים.

כמעט כל הנבדקים (819 מתוך 980 בקבוצת סוכרת סוג 2 ו-542 מתוך 545 בקבוצת סוכרת סוג 1) דיווחו כי חוו בעבר התקף היפוגליקמי כלשהו.

הממצאים הראו עליה בשכיחות של כל סוגי ההיפוגליקמיה בתקופת ההערכה אחרי המחקר (אשר נמשכה ארבעה שבועות), בהשוואה לתקופת ההערכה לפני המחקר (אשר נמשכה גם כן ארבעה שבועות).

השכיחות המוגברת של היפוגליקמיה בתקופת הדיווח שלאחר המחקר מצביעה על העדר משמעותי בדיווח מצד מטופלים על כל סוגי ההיפוגליקמיה. השיעורים של אירועי היפוגליקמיה לילית, והיפוגליקמיה חמורה היו גם גבוהים יותר מאשר השיעורים שדווחו במחקרים בעבר.

מחקרים מראים שחששות בנוגע להיפוגליקמיה עלולות לפגוע בהשגת איזון גליקמי מיטבי בחולי סוכרת הנוטלים אינסולין. היפוגליקמיה המתרחשת בלילה מעוררת חשש כבד בקרב חולי סוכרת הנוטלים אינסולין, מאחר שהיא אינה צפויה וקשה להבחין בה.

אירועי היפוגליקמיה דווחו על-ידי מטופלים בהתאם לתסמינים שדווחו על ידם ו/או הרמות הנמוכות של סוכר בדם שנמדדו (≤ 70 מ"ג/ד"ל (3.9 מילימול/ליטר)). היפוגליקמיה חמורה הוגדרה כאירוע המצריך התערבות מקצועית.

DSCN2534.JPG

פרופ' מרגלית גולדפרכט, מנהלת מחלקה לקידום איכות, אגף רפואה חטיבת הקהילה בשירותי בריאות כללית:

”מתוצאות מחקר ה-HAT עולה שפעמים רבות המטופלים אינם מדווחים על אירועים אלו לצוות המטפל, ולכן הטיפול אינו מותאם להם. מומלץ להעלות את המודעות בקרב חולי סוכרת לגבי אירועי היפוגליקמיה, כיצד מזהים ומטפלים באירוע כזה, וחשוב מכך, להדגיש את חשיבות הדיווח לרופא המטפל על מנת לקבל טיפול אופטימלי".

תוצאות המחקר החשוב הזה עשויות להשפיע על אופן הטיפול בסוכרת, כך שיהיה אפשר להגיע לרמות הרצויות של סוכר בדם ולהפחית את הסיבוכים לטווח הארוך. הממצאים עשויים גם לעזור לרופאים להתאים את הטיפול לצרכיו האישיים של המטופל.

לפי הרמב"ם (רבי משה בן מימון), המילה "בריאות" מורכבת מראשי התיבות: בולם רוגזו, יאזן אכילתו ויגביר תנועתו.

מודעות גבוהה לגוף ולנפש תוך דיווח "בזמן אמת" (על-פי המחקר העדכני), וטיפול הולם של רופאים מקצועיים – יסייעו לנו להגיע לאריכות ימים מתוך איכות חיים טובה.


כתבות נוספות
bottom of page